τoυ Αγγελου Αναστασόπουλου
Σήμερα είναι μερικές από τις πιο επιτυχημένες και πλούσιες εταιρείες του πλανήτη. Ομως εν πολλοίς οφείλουν την ανάπτυξή τους στους ναζί του Αδόλφου Χίτλερ. Συνεργάστηκαν μαζί τους και γιγαντώθηκαν χάρη στην ανάπτυξη του εθνικοσοσιαλισμού, μόνο που σε αντίθεση με τον ηγέτη της ναζιστικής Γερμανίας έζησαν και μετά τον Β” Παγκόσμιο Πόλεμο και ολοκλήρωσαν το σχέδιο κατάκτησης του κόσμου. Ας δούμε μερικές από αυτές τις εταιρείες.
Allianz: Σήμερα, είναι η μόνη εταιρεία που δεν αρνείται ότι συνεργάστηκε. Ο πρόεδρος της πολυεθνικής, Χένινγκ Σούλτε-Νόελ, σημειώνει: «Αναγνωρίζουμε την ηθική μας υποχρέωση και δεν στρέφουμε την πλάτη στην ιστορία. Θέλουμε να σβήσουμε τίμια και χωρίς υπεκφυγές τον πόνο των επιζώντων του Ολοκαυτώματος και των οικογενειών τους». Η Allianz τότε είχε αρνηθεί να ασφαλίσει Εβραίους, κατάσχεσε τα χρήματα που της είχαν εμπιστευτεί, όμως δέκα χρόνια αργότερα πλήρωσε ακέραιες τις αποζημιώσεις.
Audi: Οταν ακόμη η εταιρεία ονομαζόταν Horch/Auto Union και το R8 δεν υπήρχε ούτε στη φαντασία των ανθρώπων, το εργοστάσιο στο Τσβίκαου κατασκεύαζε κατ” αποκλειστικότητα τους κινητήρες για τα γερμανικά άρματα μάχης.
Bayer: Η Bayer είναι από τις κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρείες του πλανήτη, πασίγνωστη για την εφεύρεση της ασπιρίνης. Και μία άλλη εφεύρεσή της ήταν από η ηρωίνη, ένα φάρμακο (ναι, ως τέτοιο πρωτοπλασαρίστηκε) που έδινε σε όποιον το έπαιρνε «ηρωικές ικανότητες». Αλλά ακόμα χειρότερο από αυτό (ή έστω ισάξιο) είναι το γεγονός ότι ο φαρμακευτικός κολοσσός συνεργάστηκε με τους ναζί φτιάχνοντας το αέριο Zyklon B, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στους θαλάμους εξόντωσης εκατομμυρίων αιχμαλώτων.
Fanta: Οταν η αμερικανική Coca-Cola Company αρνήθηκε στο γερμανικό παρακλάδι της να στείλει το μυστικό σιρόπι της Coca-Cola, αφού τα δύο κράτη βρίσκονταν σε πόλεμο, αποφασίστηκε η δημιουργία ενός νέου, του Fantastisch, ή συντομογραφικά Fanta. Μετά την επικράτηση των Συμμάχων, η Coca-Cola έδωσε συγχωροχάρτι στους Γερμανούς και υιοθέτησε τη συνταγή, δίνοντάς της… τροπική αύρα, ώστε να ξεχαστεί η ιστορία της.
Hugo Boss: Πρέπει να παραδεχτούμε ότι οι ναζί είχαν πανέμορφες στολές. Υπάρχει ένας απλός λόγος: τη Χιτλερική Νεολαία, τα Ες-Ες και τα Τάγματα Εφόδου τα έντυνε αυτοπροσώπως ο Χούγκο Μπος, μέλος του ναζιστικού κόμματος από το 1928. Οκτώ χρόνια αφότου δημιούργησε την εταιρεία του, υπέγραψε ένα ιδιαίτερα κερδοφόρο συμβόλαιο με τον Χίτλερ. Ο Μπος χρησιμοποίησε στη διάρκεια του Β” Παγκοσμίου Πολέμου, στο εργοστάσιό του, κρατούμενους από στρατόπεδα συγκέντρωσης στη Γαλλία και στην Πολωνία.
ΙΒΜ: Από τους 6 εκατομμύρια δολοφονημένους Εβραίους στο Ολοκαύτωμα, σχεδόν οι μισοί ήταν Πολωνοί υπήκοοι. Σημαντικό μερίδιο στην… επιτυχία του γερμανικού πογκρόμ στο πολωνικό μέτωπο είχε η ΙΒΜ, η οποία δημιούργησε αποκλειστικά για την περίσταση μια πρωτοποριακή για τα δεδομένα της εποχής βάση δεδομένων (υποκλέπτοντας αρχεία τραπεζών και σχολείων), με τη βοήθεια της οποίας εντοπίστηκε το 95% των Εβραίων της χώρας και εξολοθρεύτηκε σχεδόν το 80%.
Opel: Οσο κι αν το αρνείται η Opel, ήταν η δημιουργός του πρώτου θαλάμου αερίων. Πρόκειται για το φορτηγό Blitz, το οποίο αντί να στέλνει έξω τα καυσαέρια, τα διοχέτευε στην κλειστή καρότσα, όπου ήταν στοιβαγμένοι δεκάδες άνθρωποι.
Puma: Ενθερμος υποστηρικτής και στενός φίλος του Χίτλερ, ο Ρούντι Ντάσλερ ήταν ιδιαίτερα σκληρός και χρησιμοποίησε χιλιάδες σκλάβους Εβραίους, κομμουνιστές και ομοφυλόφιλους, που του έστελναν τα Ες Ες, για να δοκιμάζει στους «στίβους αντοχής» τα παπούτσια του. Ενας από τους λόγους για τους οποίους χώρισε τα τσανάκια του με τον αδερφό του, Αντι (δημιουργό της Adidas), ήταν επειδή τον θεωρούσε κατ” επίφαση ναζί.
Siemens: Ο εγγονός του Βέρνερ φον Ζίμενς, ο Χέρμαν, ήταν ανάμεσα στους επιχειρηματίες που λάδωσαν κόσμο (γνωστή τακτική της εν λόγω εταιρείας) για να βοηθήσουν τον Χίτλερ να γίνει καγκελάριος. Αργότερα έχτισε επί τούτου εργοστάσια δίπλα στα στρατόπεδα του Αουσβιτς και του Μπούχενβαλντ. Και ο ίδιος ο Χίτλερ χαρακτήρισε τη Siemens εταιρεία πρότυπο για τον γερμανικό λαό.
Volkswagen: Οταν σκέφτεται κανείς τον σκαραβαίο ή το βανάκι της Volkswagen, το μυαλό πάει πιθανότατα στο Γούντστοκ, στον έρωτα, στο κίνημα των χίπις… Κι όμως, δεν θα έπρεπε. Ο Φέρντιναντ Πόρσε, επικεφαλής της Volkswagen και της Porche, γνώρισε τον Χίτλερ το 1934, για να συζητήσει μαζί του τη δημιουργία του αυτοκινήτου του λαού. Ο Χίτλερ ζήτησε από τον Πόρσε να του σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο με καμπυλωτή γραμμή, «σαν σκαθάρι». Και έτσι γεννήθηκε το Volkswagen Beetle. Δεν δημιουργήθηκε απλώς για τους ναζί. Ο Χίτλερ ήταν ο άνθρωπος που το βάφτισε. Και φυσικά τέσσερις στους πέντε εργάτες στο εργοστάσιο του Πόρσε ήταν αιχμάλωτοι πολέμου.