Ένα κακόβουλο αντισημιτικό άρθρο εκμηδένισης του Ολοκαυτώματος, απόδοσης σκοπιμότητας στην υπόμνησή του και σύγκρισης του Ισραήλ με τους Ναζί δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα των Ιωαννίνων «Πρωϊνός Λόγος» (4.8.2016). Το άρθρο με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Προς τι η επιμονή των Εβραίων να τους … τιμούμε συνεχώς;» είναι του δημοσιογράφου Κ. Καλτσή.

Στο δημοσίευμα αντέδρασαν με επιστολές τους -που δημοσιεύονται παρακάτω- ο πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Ιωαννίνων καθηγητής κ. Μωϋσής Ελισάφ και αν. γεν. γραμματέας του ΚΙΣΕ, καθώς και το ΚΙΣΕ. Η επιστολή του κ. Ελισάφ δημοσιεύθηκε στο πρωτοσέλιδο του «Πρωϊνού Λόγου» της 9ης Αυγούστου 2016, καθώς και στην ιστοσελίδα της εφημερίδας. Η επιστολή του ΚΙΣΕ δημοσιεύθηκε στο φύλλο της 11.8.16.

Επιστολές απέστειλαν επίσης ο δημοσιογράφος και ιστοριοδίφης των Ιωαννίνων κ. Αλέκος Ράπτης (δημοσιεύθηκε στις 10.8.16) και ο κ. Βίκτωρ Ελιέζερ, δημοσιογράφος και ανταποκριτής της «Γιεντιότ Αχρονότ» (δημοσιεύθηκε στο φύλλο της 11.8.16 του «Πρωϊνού Λόγου», μαζί με την επιστολή του ΚΙΣΕ, και δημοσιεύεται παρακάτω). Οι επιστολές αντικρούουν τις προσβλητικές αναφορές του άρθρου με τεκμηριωμένα επιχειρήματα που αποδίδουν τη σωστή διάσταση των ιστορικών γεγονότων και τη σημασία των διδαγμάτων του Ολοκαυτώματος για το μέλλον.

Από την πλευρά του, ο δημοσιογράφος Κ. Καλτσής επανήλθε με αντισημιτικά σχόλια τόσο στην ιστοσελίδα του (9.8.16, stotapsi.gr), όσο και με επιστολή του που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Πρωϊνός Λόγος», στις 12.8.2016.

Ο κ. Ελισάφ επανήλθε με δεύτερη επιστολή του που δημοσιεύτηκε στον "Πρωινό Λόγο" στις 18.8.329016, αντικρούοντας τις αντισημιτικές προσβολές του Κ. Καλτσή.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ του κ. ΜΩΫΣΗ ΕΛΙΣΑΦ (9.8.2016)

Προς τον Διευθυντή της εφημερίδας «Πρωινός Λόγος»

κ. Διευθυντά,

Με οδυνηρή έκπληξη διάβασα το άρθρο του συνεργάτη σας δημοσιογράφου κ. Κ. Καλτσή με τον εξωφρενικό και προκλητικό τίτλο «Προς τι η επιμονή των εβραίων να τους ….. τιμούμε συνεχώς». Δυστυχώς ο συνεργάτης σας παραποιεί ασύστολα την πραγματικότητα. Δεν ζητούν οι εβραίοι τιμητικές εκδηλώσεις κ. Καλτσή. Οι Ισραηλιτικές (και όχι Ισραηλινές, όπως σκόπιμα αναφέρεται στο κείμενο) κοινότητες της χώρας αλλά και των υπολοίπων Ευρωπαϊκών χωρών που αφανίστηκαν από τη δολοφονική μανία μιας αποκρουστικής ιδεολογίας στην άβυσσο των στρατοπέδων συγκέντρωσης, ζητούν τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης που αποτελεί ασπίδα προστασίας για το μέλλον. Προφανώς ο συνεργάτης σας αναφέρεται στις ετήσιες εκδηλώσεις που διοργανώνονται από την Περιφέρεια Ηπείρου (σε συνεργασία με το Δήμο Ιωαννιτών και την Ισραηλιτική Κοινότητα) την 27 Ιανουαρίου μετά την ομόφωνη απόφαση της ελληνικής Βουλής (δυστυχώς με καθυστέρηση 60 ετών) να οριστεί η συγκεκριμένη ημερομηνία (ημέρα απελευθέρωσης του κολαστηρίου του Άουσβιτς) ως ημέρα μνήμης των Ελλήνων εβραίων μαρτύρων και ηρώων του Ολοκαυτώματος. Υπάρχουν προφανώς αντίστοιχες ημέρες μνήμης που αφορούν άλλες τραγικές στιγμές της Ελληνικής ιστορίας, όπως η γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού.

κ. Καλτσή, Σεβόμαστε την ιερή μνήμη όλων των αθώων συμπατριωτών μας που εξοντώθηκαν από τα στρατεύματα κατοχής στα τραγικά χρόνια της Γερμανικής κατοχής και όταν προσκαλούμαστε, συμμετέχουμε στις αντίστοιχες εκδηλώσεις. Ο υποφαινόμενος, ως εκπρόσωπος της Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος θα συμμετάσχει τις επόμενες ημέρες στις εκδηλώσεις τιμής και μνήμης που διοργανώνονται από το Δήμο Σκουφά στο μαρτυρικό Κομμένο.

Ο κ. Καλτσής δείχνει ωστόσο να αγνοεί τη μοναδικότητα της εβραϊκής γενοκτονίας, της άριστα δηλαδή βιομηχανικά οργανωμένης δολοφονίας 6 εκατομμυρίων ατόμων (μεταξύ των οποίων 1,5 εκατομμυρίου παιδιών, 60.000 συμπατριωτών μας και 2.000 συμπολιτών μας), με μόνο αιτιολογικό το θρήσκευμά τους (ή ακόμα το θρήσκευμα των γονέων ή προγόνων τους) που άλλωστε δεν επέλεξαν οι ίδιοι. Η εβραϊκή γενοκτονία κ. Καλτσή είναι το μεγαλύτερο έγκλημα στην παγκόσμια ιστορία. Η σχετικοποίησή του συγκρίνοντάς το με άλλα τραγικά γεγονότα της εποχής, οδηγεί στην υποβάθμισή του, στον ευτελισμό του και εν τέλει, στην άρνησή του. Τέτοιες συμπεριφορές εκκολάπτουν το αυγό του φιδιού και υποβαθμίζουν τις ευθύνες των θυτών και των κατά τόπους συνεργατών τους, χωρίς τη συμβολή των οποίων η περιβόητη «τελική λύση» δεν θα ήταν εφικτή.

Ο κ. Καλτσής, φαίνεται ότι αγνοεί ότι οι 2.000 Γιαννιωτοεβραίοι (μεταξύ τους περισσότερα από 600 παιδιά) που χάθηκαν, δεν ήταν ξένοι, δεν ήταν «οι άλλοι», οι διαφορετικοί, αλλά συμπολίτες μας, Έλληνες πολίτες με τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις με τους χριστιανούς συμπολίτες τους, που συμμετείχαν σε όλους τους Εθνικούς αγώνες. Και σήμερα, η μικρή εβραϊκή κοινότητα των 50 ατόμων, συμμετέχει ενεργά στη ζωή της πόλης και τόσο οι τοπικές αρχές όσο και οι συμπολίτες μας γνωρίζουν τις προσπάθειές μας για την προκοπή της πόλης.

Ο κ. Καλτσής με περισσή άγνοια και θρασύτητα, βάλει κατά της πολυπολιτισμικής ιστορίας της πόλης μας. Είναι προφανώς θιασώτης της ομοιομορφίας, της άρνησης του διαφορετικού, του ξένου, του αλλόγλωσσου, του αλλόθρησκου. Δεν κατανοεί ότι το διαφορετικό εμπλουτίζει τη ζωή μας, ότι ο άλλος δεν είναι αντίπαλός μας, αλλά συναγωνιστής μας. Στην πόλη μας δοκιμάστηκε επί αιώνες η με αναπόφευκτες εντάσεις συνύπαρξη διαφορετικών εθνοτικών και θρησκευτικών ομάδων. Τα τραγικά γεγονότα της κατοχής επιβεβαίωσαν τις αντιφάσεις μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας που οφείλει να υπερβεί τη συνύπαρξη στεγανοποιημένων μειονοτήτων και να οδηγηθεί στο σεβασμό του διαφορετικού, στη συνεκτική πολυμορφία, στην ανοχή και στην αρμονική συνύπαρξη.

Μωυσής Ελισάφ

Καθηγητής Παθολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Πρόεδρος Ισραηλιτικής Κοινότητας Ιωαννίνων και μέλος του Δ.Σ. του ΚΙΣΕ

***  ***  ***

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΚΙΣΕ

Αξιότιμε κύριε Διευθυντά,

Στις 4.8.2016 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα σας άρθρο του κ. Καλτσή με τίτλο «Προς τι η επιμονή των Εβραίων να τους...τιμούμε συνεχώς». Ήδη από τον τίτλο ο αναγνώστης καταλαβαίνει ότι πρόκειται για ένα ξεκάθαρο αντισημιτικό ανάγνωσμα. Η τακτική του αρθρογράφου σας είναι η πασίγνωστη κλασική αντισημιτική τακτική, διότι θεωρεί: α) ότι το Ολοκαύτωμα των Εβραίων αποτελεί μια ιστορική αγριότητα όπως και πολλές άλλες και β) ότι το κράτος του Ισραήλ επιχειρεί μια γενοκτονία των Παλαιστινίων, παρόμοια με εκείνη των Εβραίων, άρα το Ολοκαύτωμα κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο δεν διαφέρει σε τίποτε απ’ όσα υφίστανται σήμερα οι Παλαιστίνιοι.

Ο εβραϊκός λαός, με τα εκατομμύρια των ψυχών που εξοντώθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα του θανάτου, δεν επέλεξε ο ίδιος να υποστεί το μεγαλύτερο έγκλημα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Άλλοι αποφάσισαν γι’ αυτό. Θεωρούμε παραταύτα ότι όλα τα θύματα του Ναζισμού και κάθε άλλης θηριωδίας αξίζουν τιμή και σεβασμό.

Οι απόψεις του κ. Καλτσή δεν αφορούν μόνο το Ολοκαύτωμα. Είναι απόψεις μισαλλοδοξίας, φανατισμού και συνήθους προπαγάνδας που στρέφονται εναντίον της δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής κοινωνίας. Ως Εβραίοι και ως δημοκρατικοί πολίτες αυτής της χώρας θα είμαστε πάντοτε σταθερά και μαχητικά αντίθετοι σε απόψεις σαν κι αυτές.

Με τιμή,

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ

Ο Πρόεδρος  Μωϋσής Κωνσταντίνης

Ο Γεν. Γραμματέας  Μαρσέλ Σολομών

***  ***  ***

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ κ. ΒΙΚΤΩΡΑ ΕΛΙΕΖΕΡ

«Το Ολοκαύτωμα είναι υπόθεση όλων»

Στις 4/8/16 δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα σας άρθρο του κ. Καλτσή με τίτλο "Προς τι η επιμονή των Εβραίων να τους ...τιμούμε συνεχώς". Ένα άρθρο που αποτελεί υπόδειγμα αντισημιτικής προπαγάνδας που εύκολα θα υιοθετούσαν οι μεγαλύτεροι ζηλωτές του νεοναζισμού και του ρατσισμού.

Επιχειρεί ο κ. Καλτσής να υποβαθμίσει το Ολοκαύτωμα 6.000.000 Εβραίων, ανάμεσά τους και 60.000 Έλληνες Εβραίοι, που εξοντώθηκαν με την πιο βιομηχανοποιημένη μέθοδο, μόνο και μόνο επειδή γεννηθήκαν Εβραίοι. Μαζί τους οδηγήθηκαν στο θάνατο, με τον ίδιο φρικτό τρόπο, εκατοντάδες χιλιάδες Ρομά, ομοφυλόφιλοι, κομμουνιστές, μόνο και μόνο επειδή ήταν "διαφορετικοί" από τους "εκλεκτούς" της Αρειας φυλής. Ξεχνά επίσης ο κ. Καλτσής ότι ανάμεσα σε εκείνους που έπεσαν για τη λευτεριά αυτής της χώρας ενάντια στο φασισμό και στο ναζισμό, είτε στο Αλβανικό μέτωπο είτε στην Εθνική αντίσταση, ήταν χιλιάδες ομόθρησκοι μου Έλληνες Εβραίοι.

Σκοπίμως δε, και με τον πιο χυδαίο τρόπο, ο κ. Καλτσής κατηγορεί το κράτος του Ισραήλ ότι επιχειρεί μια γενοκτονία κατά των Παλαιστινίων, αλλοιώνοντας την πραγματικότητα, προκειμένου να αποδείξει τον ισχυρισμό του ότι η μνήμη των Εβραίων, θυμάτων του Ολοκαυτώματος, δεν πρέπει να τιμάται και τόσο πολύ. Δυστυχώς το Ισραήλ έχει υποστεί τις τραγικές συνέπειες της τρομοκρατίας με χιλιάδες θύματα, για πάνω από 65 χρόνια. Τα περί γενοκτονίας, λοιπόν, των Παλαιστινίων από το Ισραήλ δεν είναι τίποτε παραπάνω από φθηνή προπαγάνδα που ουδεμία σχέση έχει με την αλήθεια.

Θα όφειλε να γνωρίζει ο συνεργάτης σας ότι η μνήμη του Ολοκαυτώματος δεν είναι μια "Εβραϊκή υπόθεση" , όπως φαίνεται ότι τη θεωρεί. Το Ολοκαύτωμα είναι υπόθεση όλων εκείνων των ανθρώπων που θέλουν να αποτρέψουν την επανάληψή του. Είναι υπόθεση όλων εκείνων που θέλουν να θωρακίσουν τις αξίες της δημοκρατίας και της ελευθερίας στην Ευρώπη την ώρα που δέχεται επίθεση από εκείνους που επιδιώκουν την επιβολή της βαρβαρότητας και της απανθρωπιάς. Είναι υπόθεση όλων εκείνων που αγωνίζονται εναντίον της μισαλλοδοξίας, του ρατσισμού και του αντισημιτισμού στη χώρα μας.

Βίκτωρ Ελιέζερ

Δημοσιογράφος-Ανταποκριτής της εφημερίδας «Yediot Achronoth» στην Ελλάδα.