Της Ευφροσύνης Παυλακούδη
Πλαισιωμένη από 600 Ιταλούς δημάρχους, σχεδόν όλων των πολιτικών αποχρώσεων, αποθεώθηκε το βράδυ της Τρίτης, 10/12, στο Μιλάνο η ισόβια γερουσιαστής και επιζήσασα του Ολοκαυτώματος Λιλιάνα Σέγκρε, στην εντυπωσιακή σε παλμό εκδήλωση που διοργάνωσαν οι πρώτοι πολίτες των ιταλικών πόλεων ενάντια στο μίσος στην κοινωνία και τις απειλές, των οποίων αυτή η εμβληματική γυναίκα έχει αποτελέσει κύριο στόχο το τελευταίο διάστημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρκετοί δήμαρχοι προέρχονταν από τις παρατάξεις Λέγκα, Forza Italia, Αδέλφια της Ιταλίας, οι οποίες στο Κοινοβούλιο καταψήφισαν την πρόταση να συσταθεί μία επιτροπή, με επικεφαλής τη Σέγκρε, με αντικείμενο την καταπολέμηση του μίσους και του αντισημιτισμού.
«Θέλουμε να διαμηνύσουμε με ένταση σε όλους πως δεν πρόκειται να αποδεχθούμε κανενός είδους φανατισμό. Ο μοναδικός φανατισμός που εμείς οι δήμαρχοι της χώρας αποδεχόμαστε είναι εκείνος υπέρ της ελευθερίας, της δημοκρατίας και του σεβασμού προς τον άλλο», τόνισε από του βήματος, εκπροσωπώντας τους δημάρχους, ο πρώτος πολίτης του Μπάρι, Αντόνιο Ντεκάρο.
ΛΟΝΔΙΝΟ: Ακατάλληλο για την πρωθυπουργία χαρακτήρισε τον ηγέτη των Εργατικών Τζέρεμι Κόρμπιν, ο αρχιραββίνος της Βρετανίας Εφραίμ Μίρβις, επισημαίνοντας ότι ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης απέτυχε να αντιμετωπίσει τον «επιβεβλημένο εκ των άνωθεν» αντισημιτισμό που έχει καταλάβει το κόμμα.
Σε άρθρο του, που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα στους Times, ο ραββίνος Μίρβις ερωτάται αν ο Κόρμπιν είναι συνένοχος στην επιβολή αντισημιτικών απόψεων και αν αυτό τον καθιστά ακατάλληλο για την πρωθυπουργία. «Πρόκειται για αποτυχία της ηγεσίας. Ενα νέο δηλητήριο, εγκεκριμένο εκ των άνωθεν, έχει ριζώσει στο Εργατικό Κόμμα. Η ίδια η ψυχή τού έθνους μας διακυβεύεται», έγραψε ο ραββίνος Μίρβις.
Περισσότερα: Ο ΑΡΧΙΡΑΒΒΙΝΟΣ ΤΗΣ ΒΡΕΤΑΝΙΑΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ ΤΟΝ ΚΟΡΜΠΙΝ ΓΙΑ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟ
Του Θάνου Αθανασίου
Tην πρώτη συνεδρίαση της ομάδας εργασίας για τον αντισημιτισμό, η οποία δημιουργήθηκε μετά την ομόφωνη έγκριση της δήλωσης του Συμβουλίου σχετικά με την καταπολέμηση του αντισημιτισμού τον περασμένο Δεκέμβριο, άνοιξε στις 20.6.2019, η Επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των Φύλων, Βέρα Γιούροβα.
Η πρώτη σύνοδος εργασίας επικεντρώθηκε στο ζήτημα της ασφάλειας των εβραϊκών κοινοτήτων.
Η ομάδα εργασίας υποστήριξε τα κράτη μέλη στην εκπλήρωση των δεσμεύσεων που ανέλαβαν στη δήλωση του Συμβουλίου. Αυτό περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη θέσπιση μιας στρατηγικής σε εθνικό επίπεδο για την πρόληψη και την καταπολέμηση όλων των μορφών αντισημιτισμού, στο πλαίσιο των στρατηγικών τους για την πρόληψη του ρατσισμού, της ξενοφοβίας, της ριζοσπαστικοποίησης και του βίαιου εξτρεμισμού, πριν από το τέλος του 2020, την ασφάλεια των εβραϊκών κοινοτήτων και την προώθηση των διαθρησκευτικών διαλόγων, ειδικά για τους νέους.
Περισσότερα: ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΟΙ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟ
Προ ολίγων μόλις ημερών, διαβήκαμε μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, τον Πρόεδρο της Ελληνικής Βουλής κ. Νίκο Βούτση και χιλιάδες προσκυνητές, την πύλη του Άουσβιτς, τιμώντας την μνήμη των 6.000.000 Εβραίων θυμάτων του Ολοκαυτώματος, μεταξύ των οποίων και 65.000 Ελλήνων Εβραίων. Με δέος και θλίψη.
Η επιγραφή «Arbeit macht frei», δηλαδή «η εργασία δημιουργεί ελευθερία», υποδεχόταν τους Εβραίους στην πύλη του στρατοπέδου συγκέντρωσης στο Άουσβιτς προκειμένου να οδηγηθούν λίγο αργότερα στο φρικτό θάνατο των κρεματορίων, και υπάρχει ακόμη εκεί…
Η χρήση αυτής της επιγραφής στο πλαίσιο της πολιτικής αντιπαράθεσης και του δημοσιογραφικού σχολιασμού, είναι απαράδεκτη γιατί υποβαθμίζει, υποτιμά και ευτελίζει ένα σύμβολο της φρίκης και της ναζιστικής βαρβαρότητας. Εκεί όπου χανόταν κάθε ίχνος ανθρωπιάς, εκεί όπου κυριαρχούσε η απανθρωπιά, ο βασανιστικός θάνατος. Εκεί όπου εκατομμύρια άνθρωποι θανατώθηκαν επειδή ήταν Εβραίοι ή «διαφορετικοί».
Στις 8 Μαΐου 2019 δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα the Athens Review of Books το ακόλουθο άρθρο του Ιακώβ Σιμπή με τίτλο «ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ: Η ιδιαιτερότητά του και οι μορφές του».
«Ένα ερώτημα που τίθεται συχνά στην έρευνα για τον σύγχρονο αντισημιτισμό είναι αν αποτελεί ιστορική εξέλιξη του αντιεβραϊκού μίσους των προηγούμενων γενεών ή αν πρόκειται για καινούργιο φαινόμενο.[1] Προσωπικά, θεωρώ τον αντισημιτισμό ως φαινόμενο που μεταλλάσσεται στη διάρκεια της Ιστορίας. Ωστόσο, οι αρχές του –το αντιεβραϊκό μίσος και η απόρριψη του Ιουδαϊσμού– εξακολουθούν να υφίστανται από την ελληνιστική εποχή μέχρι σήμερα.[2] Σφάλλουν, λοιπόν, όσοι προσπαθούν να διαχωρίσουν τον αντισημιτισμό σε ναζιστικό, αραβικό ή ρωσικό, ή τον μελετούν ερήμην της ιστορικής του βάσης. Υπάρχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στις εκφάνσεις του αντισημιτισμού σε κάθε κοινωνία, χώρα και εποχή. Παρ’ όλα αυτά, κάθε σχετική συζήτηση θα έπρεπε να αρχίζει με το θεμελιώδες ερώτημα: ποια είναι η φύση αυτού του φαινομένου, που διαρκεί πάνω από δυο χιλιάδες χρόνια, και που παρά τις όποιες διαφορές μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι ενιαίο;
Λίγα φαινόμενα στην Ιστορία έχουν να επιδείξουν τόσο μακρά διάρκεια. Πολλοί είναι οι λαοί και οι πολιτισμοί στο πλαίσιο των οποίων έζησαν και έδρασαν, σε διάφορες εποχές, οι Εβραίοι. Ανάμεσα σε αυτούς και στα έθνη που τους περιέβαλλαν αναπτύχθηκαν σχέσεις και δημιουργήθηκε μια διαρκής ένταση. Αυτή η ένταση δεν περιορίζεται σε μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και δεν εξαντλείται σε αυτό που ονομάζεται «αντισημιτισμός». Ούτε οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στον σύγχρονο αντισημιτισμό και το παραδοσιακό αντιεβραϊκό μίσος είναι ικανοποιητικές για την κατανόησή τους.
Περισσότερα: ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ: Η ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ