28.9.2017, ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Το Τμήμα Θρησκευτικών Ελευθεριών και Διαθρησκευτικών Σχέσεων της Διεύθυνσης Θρησκευτικής Εκπαίδευσης της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων δημοσιοποιεί την «Έκθεση για τα Περιστατικά εις βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας στην Ελλάδα» που συνέβησαν κατά το έτος 2016. Στο Εισαγωγικό μέρος της Έκθεσης παρουσιάζεται το γενικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει την προστασία των θρησκευτικών ελευθεριών στην Ελλάδα και εν συνεχεία το ειδικότερο θεσμικό πλαίσιο για την ανέγερση και λειτουργία λατρευτικών χώρων. Στο δεύτερο μέρος της Έκθεσης απαριθμούνται ανά θρήσκευμα, συνοδευόμενες από συνοπτικές πληροφορίες, οι πάσης φύσεως προσβολές σε βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας, οι οποίες περιήλθαν σε γνώση της Υπηρεσίας κατά το έτος 2016, στο πλαίσιο συνεργασίας με τους συμμετέχοντες στο Δίκτυο Καταγραφής.
Συνολικά, για το έτος 2016 κατεγράφησαν διακόσια δεκαπέντε (215) περιστατικά εις βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας, κατανεμόμενα ανά θρήσκευμα ως εξής:
Χριστιανισμός: Διακόσια (209) περιστατικά πάσης φύσεως προσβολών (τυμβωρυχίες/νεκροσυλίες, βανδαλισμοί, διαρρήξεις, κλοπές, ιεροσυλίες, εμπρησμοί και λοιπές βεβηλώσεις) ενίοτε με ακραία μισαλλόδοξο χαρακτήρα, εκ των οποίων διακόσια οκτώ (208) αφορούν στην Ορθόδοξη Εκκλησία και ένα (1) στην Καθολική,
Ιουδαϊσμός: Πέντε (5) περιστατικά ως επί το πλείστον ρατσιστικού/αντισημιτικού χαρακτήρα,
Μουσουλμανισμός: Ένα (1) περιστατικό με χαρακτηριστικά θρησκευτικής μισαλλοδοξίας και ρητορικής μίσους
Περισσότερα: ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ Γ.Γ. ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟ 2016
Ο Ραββίνος Τζόναθαν Σακς, τέως Αρχιραββίνος της Μεγάλης Βρετανίας και ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους διανοητές, μιλά για τη μακρά πορεία, τις μεταμορφώσεις και τις σημερινές εκφράσεις του μίσους κατά των Εβραίων, μέσα από ένα περιεκτικό και πρωτότυπο video animation, που συνδυάζει τα κινούμενα σκίτσα με τον στοχευμένο λόγο του. Στο βίντεο Η ΜΕΤΑΛΛΑΞΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΥ, ο Ραββίνος Σακς εξηγεί τι είναι ο αντισημιτισμός, και προσεγγίζει τις ρίζες του. Αναλύει την ιδιαιτερότητά του σε σχέση με την ξενοφοβία και τον διαχωρίζει από την άσκηση κριτικής στο Ισραήλ. Αποσαφηνίζει την έκφραση του νέου αντισημιτισμού, που εστιάζεται στην άρνηση του δικαιώματος ύπαρξης του Κράτους του Ισραήλ, και παρουσιάζει τα αίτια της θυματοποίησης και της κατηγορίας του Εβραίου ως υπεύθυνου για τα δεινά του κόσμου σε μια εύκολη και βολική διαδικασία αναζήτησης «αποδιοπομπαίου τράγου», για να καταλήξει ότι ο αντισημιτισμός αφορά όλους, απειλεί όλους!
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
Άρθρο του κ. Βίκτωρα Ισαάκ Ελιέζερ, με τίτλο «Anti-Semitic Greek comedian has central role in play to be staged in ancient theater of Epidaurus», δημοσιεύθηκε στο European Jewish Press (4.7.2017), σχετικά τις δηλώσεις του Τζίμη Πανούση, κατά τις οποίες αναφορικά με την οικονομική κρίση παρομοιάζονται οι Έλληνες ως οι «νέοι Εβραίοι της εποχής μας», σε συνέντευξη του καλλιτέχνη στο ΒΗΜΑ (25.6.17). Ο πρόεδρος της Ι.Κ. Αθηνών κ. Μίνος Μωυσής σχολίασε σχετικά: «…Αλλά προσβάλλει και εμένα και ως Εβραίο και ως Έλληνα. Ως Εβραίο γιατί για άλλη μια φορά ευτελίζεται το μαζικό έγκλημα του Ολοκαυτώματος συγκρινόμενο με άσχετα σύγχρονα θέματα. Ως Έλληνα γιατί με απομονώνει ως δήθεν θύμα και στόχο μιας Ευρώπης στην οποία θέλω να ζω…».
Athens Voice, 07.06.2017, του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗ:
Κυριακή απόγευμα στο Γκάζι. Δύο γιγάντια βυτιοφόρα, αντλούν υπομονετικά το νερό της βροχής που έχει συγκεντρωθεί στον χώρο μπροστά από τη σκηνή της Τεχνόπολης. Όταν η δουλειά ολοκληρωθεί, οι παραστάσεις του Φεστιβάλ Τσίρκου θα γίνουν κανονικά. Έχει μαζευτεί μπόλικος κόσμος. Οι περισσότεροι είναι γονείς, συγγενείς και φίλοι των μικρών παιδιών τα οποία πηγαίνουν σε μια αθηναϊκή σχολή ακροβατικών.
Τα βυτιοφόρα αποχωρούν, παίρνοντας μαζί τους μια έντονη αποφορά. Τα φώτα στη σκηνή δυναμώνουν και οι παραστάσεις ξεκινούν. Πρώτο βγαίνει ένα σχήμα ενηλίκων προερχόμενο από μεγάλο ελληνικό νησί. Ζογκλέρ, ισορροπιστές και μουσικοί. Τσιγγάνικα τραγούδια, ένα κοντραμπάσο, παλιομοδίτικα κοστούμια, πουκάμισα με λαχούρια, όμορφα κορίτσια και αγόρια… Μια ευχάριστη μποέμ ατμόσφαιρα.
Ώσπου εμφανίζεται και ο (ας τον πούμε) κλόουν της ομάδας. «Έρχεται από τη Βενετία», μάς πληροφορεί χαρούμενος ο εκφωνητής. «Και είναι ένας τσιγκούναρος γέρο τραπεζίτης». Τον κοιτάζω καλύτερα. Φοράει ψηλό σκουφί, ανατολίτικη βράκα και μια ψεύτικη καμπούρα. Κρατάει έναν δερμάτινο χαρτοφύλακα γεμάτο, υποτίθεται, με γραμμάτια και μετοχές, ενώ στη μούρη του έχει μια αποκρουστική μάσκα με γαμψή μύτη και κρεμαστά φρύδια.
Περισσότερα: ΕΜΕΙΣ, ΟΙ ΑΘΩΟΙ ΞΕΝΙΣΤΕΣ. Μεταφέροντας τα στερεότυπα του μίσους από γενιά σε γενιά
To Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επικύρωσε, με ψήφισμά του στις 2 Ιουνίου 2017, τον λειτουργικό ορισμό του αντισημιτισμού. Το ψήφισμα έθεσαν προς συζήτηση και επικύρωση στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP), η Προοδευτική Συμμαχία Σοσιαλιστών και Δημοκρατών (S&D) και το Κόμμα Συμμαχίας Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη (ALDE). Με την ομόφωνη επικύρωση του ψηφίσματος, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο καλεί όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν τον λειτουργικό ορισμό του αντισημιτισμού, ένα εργαλείο που θα βοηθήσει στη συντεταγμένη αντιμετώπιση του αντισημιτισμού.Υπενθυμίζουμε εδώ ότι ο λειτουργικός ορισμός του αντισημιτισμού εγκρίθηκε για πρώτη φορά από το Ευρωπαϊκό παρατηρητήριο των φαινομένων ρατσισμού και ξενοφοβίας (EUMC, σήμερα FRA, Fundamental Rights Agency) το 2005, αλλά υιοθετήθηκε μόλις το 2016 από τις 31 χώρες (εκ των οποίων οι 24 είναι ευρωπαϊκές) που απαρτίζουν την Διεθνή Συμμαχία για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος (IHRA).
Ο λειτουργικός ορισμός του αντισημιτισμού εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, σε μια περίοδο κατά την οποία παρατηρείται αύξηση των αντισημιτικών επεισοδίων, για να προσφέρει στα κράτη-μέλη το πλαίσιο εντός του οποίου μπορούν να κινηθούν για να αντιμετωπίσουν οργανωμένα τον αντισημιτισμό και, βεβαίως, να προστατεύσουν τους Εβραίους, αλλά και όλους τους πολίτες τους από ρητορικές και φυσικές εκδηλώσεις του αντισημιτισμού.
Μέχρι στιγμής, μόνο το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστρία και η Ρουμανία έχουν υιοθετήσει επισήμως τον ορισμό αυτό της Διεθνούς Συμμαχίας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος (IHRA).