"Η ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης μας γεμίζει θαυμασμό και συνάμα κεντρίζει τη συνείδησή μας και μας καλεί σε εγρήγορση", δήλωσε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, αμέσως μετά την επίσκεψή της στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης στις 27.10.2020.
"Συγκίνηση, σεβασμός, θλίψη, ίσως και κάποια ντροπή: μ' αυτά τα αισθήματα ακολούθησα τα ίχνη της υπερδισχιλιετούς παρουσίας των Εβραίων στη Θεσσαλονίκη. Μ' αυτά τα αισθήματα περιηγήθηκα στην ιστορία μιας κοινότητας που πλούτισε την πόλη με τον πολιτισμό, τη δημιουργικότητα, το επιχειρηματικό δαιμόνιο, τη ζωντάνια της, αλλά δοκιμάστηκε σκληρά στον εικοστό αιώνα με αποκορύφωμα τον σχεδόν ολοσχερή αφανισμό της στα ναζιστικά στρατόπεδα", τόνισε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
"Καθώς περιπλανιόμουν στις αίθουσες του Μουσείου, επανέρχονταν στο νου μου οι στίχοι της Ζωής Καρέλλη, της σπουδαίας Θεσσαλονικιάς ποιήτριας: «Του Ισραήλ η φυλή με την σιωπηλήν αντοχή/ άκαμπτη μυστική δύναμη, απαντοχή/ υπάρχει καρτερική και ανένδοτη». Η ιστορία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, που ξετυλίγεται τόσο συναρπαστικά στις αίθουσες του Μουσείου, μας γεμίζει θαυμασμό, και συνάμα κεντρίζει τη συνείδησή μας και μας καλεί σε εγρήγορση", πρόσθεσε.
Περισσότερα: ΕΠΙΣΚΕΨΗ της ΠτΔ ΣΤΟ ΕΒΡΑΪΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΚΙΣΕ
του Βαγγέλη Στεργιόπουλου
Επί είκοσι και πλέον αιώνες η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε καταφύγιο των διωκόμενων Εβραίων της Ευρώπης, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί εκεί μια μεγάλη εβραϊκή κοινότητα, από τις σημαντικότερες ανά την υφήλιο
Εικάζεται ότι οι πρώτοι Εβραίοι εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη περί το 140 π.Χ., προελθόντες από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Τα μέλη της αρχαίας εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης, οι αποκαλούμενοι Ρωμανιώτες, είχαν υιοθετήσει την ελληνική γλώσσα διατηρώντας παράλληλα αρκετά στοιχεία εβραϊκής ή αραμαϊκής προέλευσης, καθώς και την εβραϊκή γραφή.
Κατά τη διάρκεια των Ρωμαϊκών Χρόνων οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης απέλαυαν ενός καθεστώτος αυτονομίας, το οποίο επιχείρησαν να ανατρέψουν μέχρις ενός βαθμού ορισμένοι βυζαντινοί αυτοκράτορες, επιβάλλοντας ειδική φορολογία ή και περιοριστικά μέτρα στην άσκηση της εβραϊκής λατρείας.
Το 14ο και το 15ο αιώνα εγκαταστάθηκαν στη Θεσσαλονίκη Εβραίοι Ασκεναζίμ, που προέρχονταν από την Ουγγαρία και τη Γερμανία, καθώς και Εβραίοι από την Προβηγκία, την Ιταλία και τη Σικελία.
Περισσότερα: ΜΝΗΜΕΣ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΒΡΑΪΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο πρόεδρος του ΚΙΣΕ και της Ι.Κ. Θεσσαλονίκης Δαυίδ Σαλτιέλ και ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδος Γιάννης Μπουτάρης μίλησαν στον δημοσιογράφο Δημήτρη Λαζόπουλο για το θέμα της λύσης του ιδιοκτησιακού ζητήματος που είχε ανακύψει για την κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Θεσσαλονίκη. Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην Μακεδονία της Κυριακής στις 30.8.2020.
Ακολούθως αναδημοσιεύουμε τις δηλώσεις του προέδρου του ΚΙΣΕ:
«”Ο χρόνος ρεκόρ έχει... χρόνια ρεκόρ”, λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΚΙΣΕ και της Ι.Κ. Θεσσαλονίκης κ. Δαυίδ Σαλτιέλ, ενθυμούμενος την πρώτη εξαγγελία του έργου το 2013.
Σχολιάζοντας την απόφαση του Δήμου υποστηρίζει πως «εφόσον γίνει και η πράξη νομίζω είναι πολύ σπουδαίο, διότι θα μπορέσουμε να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να πάρουμε την άδεια (σ.σ. ανοικοδόμησης)» και στη συνέχεια να συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης.
Τη μετατόπιση του Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδας, από το αρχικό σημείο κατασκευής σε ένα κεντρικότερο εντός του ίδιου οικοδομικού τετραγώνου που είχε επιλεγεί για την ανέγερσή του, αποφάσισε κατά πλειοψηφία τα ξημερώματα το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Θεσσαλονίκης στη διάρκεια συνεδρίασης που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης.
Η απόφαση για μετατόπιση σε δημοτικό οικόπεδο ελήφθη ώστε να μη χαθεί περαιτέρω χρόνος αναφορικά με την εξέλιξη του έργου, καθώς το Μουσείο είχε σχεδιαστεί να ανεγερθεί το 2013 στην περιοχή του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, σε ακίνητο της ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ, το οποίο εκμισθώθηκε για τον σκοπό αυτό στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης.
Στην πορεία υλοποίησης του εγχειρήματος παρουσιάστηκαν προβλήματα με τη χωροθέτησή του, με την προσβασιμότητα στις εγκαταστάσεις του, αλλά και με την εξασφάλιση έκτασης για τη δημιουργία χώρου στάθμευσης, που αποτελεί προϋπόθεση για την αδειοδότηση και λειτουργία του Μουσείου.
Περισσότερα: ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΗΜΕΙΟ Η ΑΝΕΓΕΡΣΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ένα ακόμα βήμα προς την κατεύθυνση της ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος αναμένεται να γίνει τη Δευτέρα 24.8.2020 με την κατάθεση στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, ενός μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του κεντρικού δήμου, της ΓΑΙΟΣΕ, αλλά και της Ισραηλίτικης Κοινότητας Θεσσαλονίκης.
Το μνημόνιο αυτό έχει αντικείμενο τη χωροθέτηση του Μουσείου Ολοκαυτώματος Ελλάδος σε ακίνητο της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. εντός του Δήμου Θεσσαλονίκης. Αναλυτικότερα, το μνημόνιο επιτρέπει τη μετατόπιση του αρχικού σημείου κατασκευής του έργου σε πιο κεντρικό σημείο προκειμένου, όπως σημειώνει ο δήμος, να προσδοθεί στο κτήριο επιπλέον δυναμική, αλλά και να λυθούν προβλήματα, όπως η προσβασιμότητα και η δημιουργία του χώρου στάθμευσης, που αποτελεί προϋπόθεση για την αδειοδότηση και λειτουργία του Μουσείου.
Η μετατόπιση αυτή προϋποθέτει, όπως αναφέρει η σχετική περιγραφή, τη χρήση επιφάνειας κοινόχρηστου χώρου περίπου 10 στρεμμάτων ιδιοκτησίας του δήμου Θεσσαλονίκης.
Ο δήμαρχος είχε εξαγγείλει τη λύση που προτείνεται με το μνημόνιο δηλώνοντας στις αρχές του Ιουνίου σε τοποθέτησή του στο δημοτικό συμβούλιο: «Φαίνεται ότι προχωράμε σε μια λύση με την αξιοποίηση ενός όμορου ακινήτου του δήμου, ώστε το Μουσείου Ολοκαυτώματος με τις συντομότερες δυνατές διαδικασίες να ξεκινήσει και να έχει και τον απαραίτητο χώρο και για την κατασκευή του και για όποιες άλλες λειτουργίες, όπως πάρκινγκ, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις» (δείτε ΕΔΩ).
Περισσότερα: ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΞΕΜΠΛΟΚΑΡΕΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ