Η Ισραηλιτική Κοινότητα Αθηνών και οι εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ διοργανώνουν την Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2023 στις 12 το μεσημέρι στο Κοινοτικό Κέντρο της Ι.Κ. Αθηνών (Βησσαρίωνος 9, Αθήνα) την παρουσίαση του βιβλίου της Μπέρρυς Ναχμίας "ΚΡΑΥΓΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΥΡΙΟ".

Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Γιώργος Αντωνίου, ΕπIκ. Καθηγητής, ΑΠΘ, η Χαρά Καραγιαννοπούλου, Επικ. Καθηγήτρια, Πάντειο Πανεπιστήμιο / ΙΔΙΣ και η επιμελήτρια του βιβλίου Οντέτ Βαρών-Βασάρ, Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος / ΙΔΙΣ.

Αποσπάσματα θα διαβάσει η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου.

Σύντομο χαιρετισμό θα απευθύνουν η κόρη της συγγραφέως Ρίτα Βεντούρα, η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων ΚΙΣΕ Έφη Εζρατή και η διευθύντρια του ΕΜΕ Ζανέτ Μπαττίνου.

Λίγα λόγια για το βιβλίο:

Η μαρτυρία της Μπέρρυς Ναχμίας για τη σύλληψη, την εκτόπιση και τον εγκλεισμό της στο στρατόπεδο εξόντωσης Άουσβιτς-Μπιρκενάου υπήρξε μία από τις πρώτες μαρτυρίες επιζώντων που εκδόθηκαν στην Ελλάδα. Είναι η πρώτη από τις ελάχιστες μαρτυρίες γυναικών που επέστρεψαν στην Ελλάδα και είχαν το σθένος να καταγράψουν την ακραία φρίκη που βίωσαν στο στρατόπεδο στο οποίο εξοντώθηκαν σχεδόν ένα εκατομμύριο Εβραίοι απ’ όλη την Ευρώπη.

Μετά από μια εισαγωγή για τα παιδικά κι εφηβικά της χρόνια στην Καστοριά, η συγγραφέας αφηγείται την εκτόπιση και τον δεκάμηνο εγκλεισμό της στο στρατόπεδο του Μπιρκενάου, όπου χάθηκαν όλοι οι δικοί της, τις πορείες θανάτου και τα άλλα ναζιστικά στρατόπεδα όπου υπήρξε κρατούμενη, τέλος την οδύσσεια της επιστροφής της στην Ελλάδα, μέσα από μια ρημαγμένη Ευρώπη, το καλοκαίρι του ’45. Ο αναγνώστης παρακολουθεί την πορεία μιας άπραγης κοπέλας από μια μικρή επαρχιακή πόλη, που βρέθηκε αντιμέτωπη με την πιο απάνθρωπη συνθήκη, την εμπειρία του Άουσβιτς, και τα ανεξάντλητα αποθέματα δύναμης που ανέσυρε από μέσα της για να επιβιώσει.

Τη νέα, αναθεωρημένη έκδοση επιμελήθηκε η ιστορικός Οντέτ Βαρών-Βασάρ, που υπογράφει και το εκτενές επίμετρο στο οποίο αναδεικνύεται η προσωπικότητα και η δράση της Μπέρρυς Ναχμίας και η ξεχωριστή προσφορά της στην υπόθεση της μνήμης του Ολοκαυτώματος την περίοδο ακριβώς που αυτή αναδύεται και συγκροτείται στην Ελλάδα.

Έγραψαν για το βιβλίο:

Η Μπέρρυ Ναχμίας, επιζήσασα των στρατοπέδων, έγραψε ένα προσωπικό αφήγημα στο οποίο συμπυκνώνει την οδυνηρή εμπειρία της. Η επανέκδοσή του, μαζί με το επίμετρο της Οντέτ Βαρών-Βασάρ που το συνoδεύει, συμβάλλει ώστε η Μπέρρυ Ναχμίας να μην εγκλωβίζεται στα συρματοπλέγματα του Άουσβιτς, αλλά να συνεχίζει να αγωνίζεται εκφράζοντας την εκ μέρους της έντονη «κατάφαση για τη ζωή».

Αγγελική Τσέτη, THE BOOKS' JOURNAL, τεύχ. 115, Ιανουάριος 2021

Κάθε λέξη του τίτλου όπως και τα στοιχεία της έκδοσης αποτελούν κρίκους μιας σημαίνουσας αλυσίδας και εκπροσωπούν πάντοτε κάτι ακόμη. Επίσης, ο προσεκτικός αναγνώστης αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται επί της ουσίας για δύο κείμενα που διατηρούν σχέση σχεδόν συμβιωτική. Η μαρτυρία προσανατολίζει το έργο της επιμελήτριας και συγγραφέως του επιμέτρου, αλλά και εκείνη φέρει την ευαισθησία της ιστορικού προκειμένου να την εντάξει στο ιστορικό της συγκείμενο και να αναδείξει το πολυφωνικό της υπόστρωμα.

Το έργο είναι, λοιπόν, ιστορικό. Είναι όμως και πολυφωνικό, διότι η Μπέρρυ Ναχμίας δεν ομιλεί, προδήλως, για τον εαυτό της, ομιλεί από τον τόπο της εξόντωσης για το πεπρωμένο εκατοντάδων χιλιάδων, εκατομμυρίων, νεκρών, επί τη ευκαιρία της αφήγησής της.

Χρήστος Τσαμπρούνης, περιοδικό ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΘΕΜΑΤΑ, τεύχ. 150-151-152

Η Μπέρρυ δεν έγινε ποτέ συγγραφέας, δεν δημοσίευσε ποτέ κάτι άλλο. Παρότι το βιβλίο της εντάσσεται στις μαρτυρίες των ελληνοεβραίων επιζώντων και όχι στην επονομαζόμενη στρατοπεδική λογοτεχνία, κατακτά ολοφάνερα τη λογοτεχνική υπόσταση. Με την αυθόρμητη περιγραφή της, σε συνδυασμό με τον ουδέτερο, σταθερό παλμό στην αφήγησή της, σαν να αναδύεται μέσα από τον ρυθμό του κειμένου η φρίκη που βίωσε.

Κατερίνα Δαφέρμου, ΤΑ ΝΕΑ, 30/1/2021

Η Κραυγή για το αύριο που επανεκδίδεται από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, με επιμέλεια και επίμετρο της ανιψιάς της, Οντέτ Βαρών-Βασάρ, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες καταθέσεις στα ελληνικά, απαραίτητο και επίκαιρο ανάγνωσμα στη συγκυρία της Διεθνούς Ημέρας Μνήμης του Ολοκαυτώματος στις 27 Ιανουαρίου.

Μάρκος Καρασαρίνης, ΤΟ ΒΗΜΑ,  31/1/2021