«Πατάς σε τόπο  ιερό.

Πατάς σε ό,τι απέμεινε από τη μεγαλύτερη νεκρόπολη της Ανατολής.

Πατάς στον τόπο όπου θάβονταν για αιώνες οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης.

Πνεύματα ισχυρά και ευγενικές ψυχές  της πιο ζωντανής κοινότητας της Μεσογείου βρήκαν εδώ την ύστατη ηρεμία.

Οι τάφοι τους απλώνονταν μέχρι ψηλά στους λόφους.

Ώσπου το 1943 οι δυνάμεις του κακού συνέτριψαν την ανθρώπινη υπόσταση.  Αλλά δεν αρκούσαν οι άνθρωποι.  Ήθελαν να σκοτώσουν και τη μνήμη.

Και καθώς έστελναν τους ζωντανούς στο θάνατο, γκρέμιζαν τους τάφους των νεκρών διασκορπίζοντας τα οστά τους.

Όσοι θάφτηκαν εδώ, πέθαναν δυο φορές». 

[Απόσπασμα από την επιγραφή του Μνημείου]

Χθες, 10.7.18, οι βάνδαλοι έριξαν μπογιές στο εβραϊκό Μνημείο που βρίσκεται  στο ΑΠΘ, στο πάρκο του Αστεροσκοπείου. Ενοχλούνται ακόμα και από αυτές τις παραπάνω λέξεις που είναι γραμμένες δίπλα στις επιτύμβιες πλάκες που διασώθηκαν από τη λαίλαπα των Ναζί και των ντόπιων συνεργατών τους. Δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο. Δεν σέβονται ούτε τους ζωντανούς, αλλά ούτε και τους νεκρούς.

Πάνω στους κατακερματισμένους τάφους και στα κόκκαλα των Θεσσαλονικέων προγόνων μας, και την ώρα που οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης κλείνονταν σε γκέτο με σκοπό τον εκτοπισμό τους- χτίστηκε το Πανεπιστήμιο. Χρειάστηκαν 72 χρόνια για να αναγνωρίσει ο τόπος τις ευθύνες του και να αποτίσει τιμή στη μνήμη της εβραϊκής νεκρόπολης, δημιουργώντας αυτό το μνημείο το 2014. Σήμερα, για μία ακόμη φορά, η μνήμη των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, αλλά και η ιστορία και ο πολιτισμός ολόκληρης της πόλης, πλήττονται από τους κήρυκες του μίσους. 

Δεν έχουν μείνει άλλες λέξεις για να περιγράψουμε τη θλίψη του Ελληνικού Εβραϊσμού: Ντροπή – ντροπή – ντροπή.

Αθήνα, 11 Ιουλίου 2018

Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος

ΣΧΕΤΙΚΑ:

* Το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ της ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

* Στον ελληνικό Τύπο

* Διαβάστε εδώ το ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΠΙΓΡΑΦΗΣ ΣΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΣΤΟ ΑΠΘ ΣΕ ΑΝΑΜΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΥ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟΥ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Ελληνικά - Αγγλικά - Λαδίνο - Εβραϊκά)

Από τα εγκαίνια του Μνημείου στο ΑΠΘ. «Χρονικά», τ. 243, Ιαν.-Δεκ. 2014, σ.σ. 3 – 9.