Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος και σύσσωμος ο Ελληνικός Εβραϊσμός θρηνεί την απώλεια του 9ου Προέδρου του Κράτους του Ισραήλ Σιμόν Πέρες και εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του και στον λαό του Ισραήλ.
Ο Σιμόν Πέρες υπήρξε μια σπουδαία προσωπικότητα της πολιτικής και του πνεύματος, που συνέδεσε το όνομα και τη δράση του με ολόκληρη την ιστορία του Κράτους του Ισραήλ για επτά δεκαετίες.
Από τη θέση του Προέδρου του Ισραήλ, τη θέση του πρωθυπουργού του Ισραήλ, στην οποία εξελέγη τρεις φορές, αλλά και από κάθε αξίωμα που ανέλαβε, ο Πέρες εργάστηκε για την ασφάλεια, την ειρήνη και την πρόοδο του Ισραήλ. Υπήρξε πρωτεργάτης της Συμφωνίας του Όσλο. Η εργώδης δράση του για την ειρήνη αναγνωρίστηκε διεθνώς με την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης που έλαβε το 1994, από κοινού με τους Γιτζάκ Ράμπιν και Γιασέρ Αραφάτ.
«Ο δεσμός του Σιμόν Πέρες με την Ελλάδα ήταν ιδιαίτερος και βαθύς», τόνισε σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΚΙΣΕ κ. Δαυίδ Σαλτιέλ. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο συλλυπητήριο μήνυμά του: «Φίλος της χώρας μας και της ελληνικής εβραϊκής κοινότητας, ο Σιμόν Πέρες μεγάλωσε με τις διηγήσεις του πατέρα του Γιτσχάκ Πέρσκι από το πέρασμά του από την Ελλάδα, το 1941, όταν πολέμησε τους Ναζί μέσα από τις τάξεις της Εβραϊκής Ταξιαρχίας. To 2003 η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης ανακήρυξε τον Σιμόν Πέρες επίτιμο μέλος της. Μόλις τον περασμένο Ιούνιο επισκέφθηκε την Ελλάδα και είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Παυλόπουλου ότι ο Σιμόν Πέρες αποτελεί πηγή έμπνευσης για την ειρήνευση στη Μέση Ανατολή.
Ο Σιμόν Πέρες ήταν επίσης θαυμαστής της ελληνοεβραϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Με ιδιαίτερη συγκίνηση ανακαλώ στη μνήμη μου τη συνάντηση που είχε με την ηγεσία του Ελληνικού Εβραϊσμού, τον Αύγουστο του 2012, στα πλαίσια της τότε επίσημης επίσκεψής του στη χώρα μας. Μεταφέρω τα λόγια με τα οποία χαιρέτησε τη Νεολαία, καθώς τα θεωρώ αντιπροσωπευτικά της σοφίας, του χαρακτήρα και του πρωτοπόρου πνεύματός του: «Ο πλούτος της κάθε χώρας είναι οι επιστήμονές της: οπλιστείτε με γνώση και επενδύστε στην έρευνα», είχε πει τότε ο Σιμόν Πέρες. Ας είναι αυτή η παρακαταθήκη που αφήνει όχι μόνο στον λαό του Ισραήλ, αλλά σε όλον τον κόσμο για την πρόοδο και την ανάπτυξη».
Ο Σιμόν Πέρες δεν μιλούσε απλά για την ειρήνη. Εργάσθηκε σε όλη του τη ζωή, με επιμονή για την επίτευξή της. Γνώριζε ότι το αδύνατον ήταν δυνατόν. Γνώριζε καλά ότι το Ισραήλ δεν θα μπορούσε να επιβιώσει μόνο με τη στρατιωτική ισχύ, τη διπλωματία ή την οικονομική δύναμη, αλλά με την προσήλωση και τη συνεχή ανάπτυξη και των τριών παραμέτρων μαζί.
Ο Σιμόν Πέρες σήκωσε στους ώμους του επί 70 χρόνια τα οράματα και τις ελπίδες ενός ολόκληρου λαού και με την αδιάκοπη συμμετοχή του στους αγώνες του, ταύτισε την ιστορία του Κράτους του Ισραήλ με τη δική του προσωπική ιστορία που αποτελεί πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενεές.
Το 2005, ο Σιμόν Πέρες είχε δηλώσει: «Το όραμά μου είναι να έχουμε ένα κράτος τόσο παλαιό όσο οι δέκα εντολές και τόσο νέο όσο το Internet».
Αθήνα, 28 Σεπτεμβρίου 2016
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
Περισσότερα: Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΒΡΑΪΣΜΟΣ ΘΡΗΝΕΙ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΜΟΝ ΠΕΡΕΣ
Το Ολοκαύτωμα και οι λέξεις...
Oταν ξεκίνησα να γράφω αυτό το σημείωμα, η υπόθεση με τις δηλώσεις Πελεγρίνη ήταν ακόμη σε έξαρση. Κι εγώ σε μια συναισθηματική αναστάτωση. Αποφάσισα λοιπόν να αφήσω ένα μικρό διάστημα για να μπορέσω να δω την υπόθεση αυτή με την καθαρότητα της χρονικής απόστασης και όσο γίνεται αμερόληπτα από το βάρος των διαστάσεων που πήρε.
Είναι σοβαρή τελικά αυτή η υπόθεση; Ή θα πρέπει να την κατατάξουμε σε μια «ατυχή» στιγμή και να δεχθούμε τις διορθωτικές δηλώσεις του υφυπουργού, που διαβεβαιώνει για τις αγαθές προθέσεις του και αποδίδει την έκφραση-κλειδί «οικειοποίηση του Ολοκαυτώματος» σε παραδρομή;
Η προσεκτική ανάγνωση ολόκληρης της ομιλίας του υφυπουργού διατυπώνει με σαφήνεια το εξής επιχείρημα από την πλευρά του: «Η Μικρασιατική Καταστροφή είναι μία από τις αλλεπάλληλες καταστροφές που έχει υποστεί ο Ελληνισμός. Αν μπορέσουμε να την οικειοποιηθούμε –με ανάλογο τρόπο που ο εβραϊκός λαός οικειοποιήθηκε το Ολοκαύτωμα– τότε μέσα στο κλίμα συμπάθειας που θα δημιουργηθεί από τη συσχέτιση του Ελληνισμού προς την καταστροφή, η διεκδίκηση αποζημιώσεων για όσα υπέστημεν από υπαιτιότητα άλλων μπορεί να καταστεί αποτελεσματική».
Υπό το βάρος των αντιδράσεων, ο υφυπουργός δήλωσε ότι η σωστή λέξη δεν ήταν η «οικειοποίηση» αλλά η «ανάδειξη», εννοεί από τους Εβραίους του Ολοκαυτώματος. Oπως επί λέξει αναφέρει σε άλλο σημείο: «Οι Εβραίοι πέτυχαν να ταυτίσουν το Ολοκαύτωμα προς την τραγική μοίρα του έθνους των». Δηλαδή εμείς οι Εβραίοι, με λίγα λόγια, ταυτιστήκαμε με το Ολοκαύτωμα και «με επιμονή και υπομονή εξασφαλίσαμε την ανάδειξή του (οικειοποίηση στο πρωτότυπο κείμενο) ώστε να εξασφαλίσουμε τη δικαίωσή μας».
Περισσότερα: ΕΠΙΣΤΟΛΗ του κ. ΜΙΝΟΥ ΜΩΥΣΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Ι.Κ. ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Θεοδόσης Πελεγρίνης απέστειλε την ακόλουθη επιστολή προς το ΚΙΣΕ, σε απάντηση της επιστολής που του είχε απευθύνει το ΚΙΣΕ σχετικά με την αναφορά του στο Ολοκαύτωμα κατά την ομιλία του στη Βουλή:
«Μαρούσι, 20 Σεπτεμβρίου 2016
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Λυπούμαι ειλικρινά που η αναφορά μου στο φίλο εβραϊκό λαό κατά την ομιλία μου στην Ολομέλεια της Βουλής στις 15 Σεπτεμβρίου 2016, παρεξηγήθηκε με τόσο αβασάνιστο τρόπο. Απεναντίας, αναφέρθηκα στο Ολοκαύτωμα των Εβραίων ως παράδειγμα που πρέπει να το έχουμε υπόψη μας εμείς οι Έλληνες.
Μετά τιμής
Θεοδόσης Πελεγρίνης».
Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος απέστειλε στον υφυπουργό Παιδείας κ. Θεοδόση Πελεγρίνη την επιστολή που ακολουθεί, στην οποία αποτυπώνονται οι θέσεις του ΚΙΣΕ σχετικά με τις αναφορές του στο Ολοκαύτωμα:
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Η ομιλία σας στη Βουλή των Ελλήνων, στις 15 Σεπτεμβρίου 2016, κατά την «Ημέρα Μνήμης για την καταστροφή του Μικρασιατικού Ελληνισμού» ξάφνιασε δυσάρεστα όλους τους Έλληνες Εβραίους αλλά και κάθε, πιστεύουμε, δημοκρατικό πολίτη αυτής της χώρας.
Η αγωνία σας για το μέλλον της Ελλάδος δεν επιτρέπεται να συνοδεύεται με την παραποίηση της έννοιας και της πραγματικότητας του Ολοκαυτώματος. Το Ολοκαύτωμα, κύριε Υφυπουργέ, δεν παραπέμπει «στον διωγμό και στην γενοκτονία που επιχειρεί κάποιο κράτος ή καθεστώς εναντίον εθνικών, θρησκευτικών, κοινωνικών ή πολιτικών ομάδων που δρουν στους κόλπους ενός λαού».
Ως Ολοκαύτωμα ορίζεται το μοναδικό στην ιστορία της ανθρωπότητας έγκλημα της γενοκτονίας των Εβραίων, κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το οποίο διέπραξαν οι Γερμανοί Ναζί και οι συνεργάτες τους, υλοποιώντας συστηματικά το εφιαλτικό σχέδιό τους για έναν κόσμο χωρίς Εβραίους. Δεν είναι κάτι που «πέτυχαν» οι Εβραίοι, είναι αυτό ακριβώς που υπέστησαν.
Η έκφρασή σας ότι οι Εβραίοι «οικειοποιήθηκαν», δηλαδή, έκαναν δική τους μια γενική ιδέα του Ολοκαυτώματος για πολιτικούς σκοπούς για να κερδίσουν «τη συμπάθεια του πολιτισμένου κόσμου» και να δικαιωθούν, έστω και εάν τη διορθώσατε εκ των υστέρων, αφήνει το αποτύπωμα ενός αντισημιτικού στερεοτύπου.
Το Ολοκαύτωμα του λαού μας, με όλη την τραγική μοναδικότητά του, εγγράφεται στη μακρά σειρά διωγμών και γενοκτονιών της ιστορίας, και μέσα εκεί ακριβώς βρίσκει και το ξεχωριστό νόημά του. Κατά την «Ημέρα Μνήμης για την καταστροφή του Μικρασιατικού Ελληνισμού», θα περιμέναμε να αναφερθείτε στον κοινό πόνο των λαών που έχουν υποστεί φονικούς διωγμούς, και όχι να προβείτε σε παραλληλισμούς που κινδυνεύουν να οδηγήσουν σε επιζήμιες παρανοήσεις.
Με τιμή,
Ο Πρόεδρος ΔΑΥΙΔ ΣΑΛΤΙΕΛ
Ο Γεν. Γραμματέας ΜΩΫΣΗΣ ΕΛΙΣΑΦ
Περισσότερα: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΙΣΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ
Στις 18.9.2016 συγκλήθηκε στην Αθήνα το εξ αναβολής 22ο Τακτικό Συνέδριο Ισραηλιτικών Κοινοτήτων Ελλάδος για την ανάδειξη του νέου Δ.Σ. του ΚΙΣΕ.
Οι εργασίες του Συνεδρίου άρχισαν με δέηση που ανέπεμψε ο Ραββίνος Αθηνών κ. Γκαμπριέλ Νεγρίν. Ακολούθησε ο χαιρετισμός του απερχομένου Δ.Σ. του ΚΙΣΕ κ. Μωϋσή Κωνσταντίνη, ο οποίος αναφέρθηκε στην πολύχρονη ενασχόλησή του με τον Ελληνικό Εβραϊσμό και απευθύνθηκε συγκινημένος στη νέα γενιά που θα αναλάβει τα ηνία του.
Στη συνέχεια, ο πρόεδρος του Συνεδρίου κ. Λάζαρος Αρούχ, αφού καλωσόρισε τους Αντιπροσώπους, έκανε μια ενημερωτική ανασκόπηση των εργασιών της 26ης Ιουνίου και στη συνέχεια συζητήθηκε η έκθεση πεπραγμένων της απερχόμενης διοίκησης για την περίοδο 27 Ιουνίου έως 17 Σεπτεμβρίου 2016. Οι Αντιπρόσωποι ψήφισαν ομόφωνα την απαλλαγή του απερχομένου Δ.Σ. του ΚΙΣΕ.
Ακολούθησε συζήτηση σχετικά με την εκλογική διαδικασία, αναγνώστηκε ο κατάλογος των υποψηφίων και έγινε η ψηφοφορία, κατά την οποία το ενιαίο ψηφοδέλτιο που προτάθηκε από τις Ισραηλιτικές Κοινότητες Αθηνών και Θεσσαλονίκης έλαβε 12 ψήφους έναντι μιάς του ψηφοδελτίου του κ. Γιομτόβ (Ακη) Ρομπίσα.
Ο πρόεδρος του Συνεδρίου συνεχάρη το νεοεκλεγέν Δ.Σ., το οποίο αποσύρθηκε για την πρώτη του Συνεδρίαση και τη συγκρότηση σε Σώμα. Το νέο Δ.Σ. του ΚΙΣΕ έχει ως εξής: