Η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης παρουσιάζουν την έκθεση "Στιγμιότυπα κατακτητών 1941-1944. Η συλλογή Ασσαέλ" στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Αγίου Μηνά 11.
Η έκθεση, με στόχο την ανάδειξη της ιστορίας της κατοχικής περιόδου στην πόλη της Θεσσαλονίκης μέσα από αδημοσίευτα ιστορικά τεκμήρια και, συγκεκριμένα, μέσα από φωτογραφίες Γερμανών στρατιωτών κατά την περίοδο της Κατοχής φωτίζει αθέατες όψεις της Τοπικής Ιστορίας.
Οι επισκέπτες και οι επισκέπτριες θα έχουν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στη Θεσσαλονίκη της Κατοχής και να γνωρίσουν άγνωστες πτυχές του παρελθόντος μέσω του σπάνιου φωτογραφικού υλικού. Τα τεκμήρια της έκθεσης προέρχονται από το εξαιρετικά πλούσιο αρχείο του συλλέκτη και ερευνητή Ανδρέα Ασσαέλ. Το προσωπικό αρχείο του Ασσαέλ διαφέρει από τις υπόλοιπες συλλογές κατοχικών φωτογραφιών. Στην έκθεση παρουσιάζονται ολόκληρα τα ιδιωτικά λευκώματα και τα φωτογραφικά σετ Γερμανών κατακτητών της Θεσσαλονίκης. Οι κάτοχοι των άλμπουμ δεν είναι ανώνυμοι στρατιώτες, αλλά στρατιώτες που υπηρέτησαν το ναζιστικό καθεστώς, που αυτοσυστήνονται μέσω των αναμνηστικών φωτογραφιών. Έχοντας στην κατοχή του επίσημα και προσωπικά έγγραφά τους ο Ασσαέλ συνέβαλε στην ανάδειξη των προσώπων που κρύβονται πίσω από τον φωτογραφικό φακό. Ως αυτόπτες μάρτυρες της πολύμορφης βαρβαρότητας εναντίον του χριστιανικού πληθυσμού και κυρίως, των Θεσσαλονικέων Εβραίων, οι κατακτητές απαθανάτισαν συγκρουσιακά γεγονότα, όπως ο μεγάλος λιμός στη Θεσσαλονίκη και τα γεγονότα του Μαύρου Σαββάτου στην Πλατεία Ελευθερίας.
Ανατριχιαστικά φωτογραφικά ντοκουμέντα από το μαρτύριο των Ελλήνων Εβραίων στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο παρουσιάζονται πρώτη φορά στην έκθεση «Καρυά 1943. Καταναγκαστική Εργασία και Ολοκαύτωμα», στο Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138.
Περισσότερα: ΠΩΣ ΑΠΟΚΑΛΥΦΘΗΚΕ Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤΕΡΓΟΥ ΤΗΣ ΚΑΡΥΑΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ
Του Σάκη Ιωαννίδη
Λίγα χιλιόμετρα πριν από τη Λαμία, το τρένο είχε πάλι σταθεί, κοντά σε μια ερημιά, όπου η ψυχή μου δοκιμάστηκε από τη φοβερή σκηνή μιας δαντικής κόλασης. Δεν είναι σχήμα λόγου ετούτη η πολυμεταχειρισμένη έκφραση. Εκεί κάτω στην μικρή χαράδρα, μπροστά στο σταματημένο τρένο, παιζόταν η τελευταία πράξη ενός επεισοδίου από την κόλαση του μεγάλου Φλορεντίνου. Ησαν στημένα μερικά παραπήγματα όπου πριν από λίγους μήνες ίσως στεγάζονταν κάποιο “τάγμα εργασίας” των ταλαίπωρων Εβραίων. Τώρα είχαν απομείνει κάμποσα ζωντανά ξεφτίδια που φαίνεται πως ήταν κάποτε άνθρωποι. Σκελετωμένα σώματα με ίχνη πάνω τους από κουρέλια, μόλις που σαλεύανε από την ανημποριά. Και τα πρόσωπα, δίχως ανθρωπιά, έμοιαζαν μορφές πληγωμένων ζώων που ξεψυχούσαν. Προσπαθούσαν να περπατήσουν και τρίκλιζαν, σκοντάφτανε πάνω στις πέτρες και τότε έτρεχε ο φύλακάς τους, ένας Εβραίος εξωμότης και κατέβαζε με ορμή στο κουρελιασμένο σώμα το γερμανικό του μαστίγιο».
Περισσότερα: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΤΗΣ ΝΑΖΙΣΤΙΚΗΣ ΘΗΡΙΩΔΙΑΣ
Καθώς οι εκδηλώσεις για τα 80 χρόνια από τη εκτόπιση των Εβραίων της Ρόδου και της Κω (1944 – 2024) έχουν ήδη ξεκινήσει, από 16.7.24 στην Ρόδο, και θα ολοκληρωθούν στην Κω, στις 22.7.2024, μία συγκλονιστική έκθεση στο Μιλάνο τιμά την τραγική επέτειο παρουσιάζοντας στοιχεία για τους 1.817 εκτοπισθέντες Εβραίους της Δωδεκανήσου.
Η έκθεση «Οι Εβραίοι της Ρόδου – Έκλειψη μιας Κοινότητας, 1944 – 2024» παρουσιάζεται μέχρι τις 2 Σεπτεμβρίου 2024 στο Μουσείο και Κέντρο Μνήμης της Σοά, που λειτουργεί στις υπόγειες σήραγγες, κάτω από τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό του Μιλάνο.
Περισσότερα: ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΜΙΛΑΝΟ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΡΟΔΟΥ ΚΑΙ ΚΩ
Ένας οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών προειδοποιεί ότι οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσαν να προκαλέσουν ένα νέο κύμα άρνησης για την ύπαρξη του Ολοκαυτώματος.
Περισσότερα: ΕΚΘΕΣΗ UNESCO: ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΗΣ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ