Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος εκφράζει τη λύπη του για τη χρησιμοποίηση απεικόνισης του Τείχους των Δακρύων της Ιερουσαλήμ, ιερού χώρου των Εβραίων, σε γελοιογραφία που αναρτήθηκε στο λογαριασμό facebookτης διαδικτυακής κοινότητας «Το Παρατηρητήριο», με σκοπό τη διακωμώδηση πολιτικών αντιπαραθέσεων.
Ο παραλληλισμός της γελοιογραφίας, αλλά και τα σχόλια που συνοδεύουν την ανάρτησή της, είναι καταδικαστέα για τον οποιονδήποτε ιερό τόπο.
Θεωρούμε ότι η όποια έκφραση σάτιρας οφείλει να σέβεται κάθε θεμελιώδες δικαίωμα του ανθρώπου, αλλά και τις κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτισμικές ευαισθησίες όλων των κοινωνικών ομάδων.
Αθήνα, 8 Ιανουαρίου 2016
Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος
Μωυσή Κ. Κωνσταντίνη: «Οι Ισραηλιτικές Κοινότητες της Ελλάδος μετά το Ολοκαύτωμα - Από τις εκθέσεις του Κανάρη Δ. Κωνσταντίνη», Αυτοέκδοση, Αθήνα 2015 [κατεβάστε το ΕΔΩ]
Καταγράφοντας ένα σημαντικό μέρος της οικογενειακής του ιστορίας, ο Μωϋσής Κ. Κωνσταντίνης, επί σειρά ετών πρόεδρος του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος, παρουσιάζει το έργο του πατέρα του Κανάρη Δ. Κωνσταντίνη, ιδρυτικού στελέχους του Ελληνικού Εβραϊσμού και πρώτου προέδρου του ΚΙΣ. Το έργο έχει διπλή σημασία για τον δημιουργό του καθώς το προσωπικό στοιχείο συνδυάζεται με το οικογενειακό πάθος για τα κοινά και τη διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς. Ταυτόχρονα το βιβλίο έχει ιστορική αξία για την εβραϊκή κοινότητα της Ελλάδος καθώς συνδέεται με την κρίσιμη περίοδο της ανασυγκρότησης του Εβραϊσμού μετά την λαίλαπα του Ολοκαυτώματος.
Το κύριο μέρος του βιβλίου αποτελείται από τις εκθέσεις που συνέτασσε μεταπολεμικά ο Κανάρης Κωνσταντίνης ύστερα από τις επισκέψεις του σε Ισραηλιτικές Κοινότητες ανά την Ελλάδα. Ο Κ. Κωνσταντίνης ταξίδευε τότε για λογαριασμό των ΤΤΤ (Ταχυδρομεία, Τηλέφωνα, Τηλέγραφοι), ενώ παράλληλα σε κάθε ταξίδι του ερχόταν σε επαφή με τους επιζήσαντες των αποδεκατισμένων εβραϊκών κοινοτήτων καταγράφοντας για λογαριασμό του ΚΙΣΕ το μέγεθος της καταστροφής και τις ανάγκες –υλικές και σε ανθρώπινο δυναμικό- για την αναβίωση της εβραϊκής ζωής. Το πολύτιμο αυτό υλικό αποτελεί πρωτογενές ιστορικό ντοκουμέντο για τις συνθήκες που επικρατούσαν τη δύσκολη εκείνη περίοδο. «Ο πατέρας μου όταν συνέτασσε τις εκθέσεις του δεν απέβλεπε σε δημοσιότητα ούτε μπορούσε να φανταστεί ότι αυτές θα αποτελούσαν κάποτε τεκμήρια μιας εποχής της ελληνικής ιστορίας», αναφέρει χαρακτηριστικά στον πρόλογό του ο Μωϋσής Κωνσταντίνης.
Τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ σε συνεργασία με τα ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ του ΙΣΡΑΗΛ αποφάσισαν την ταυτόχρονη έκδοση γραμματοσήμου με την ίδια παράσταση, που κυκλοφόρησε συγχρόνως στην Ελλάδα και το Ισραήλ στις 9 Φεβρουαρίου 2016. Η σειρά, με τίτλο «ΕΛΛΑΣ – ΙΣΡΑΗΛ: ΛΙΜΑΝΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ & ΧΑΪΦΑΣ», συνοδεύεται από αναμνηστική ταχυδρομική σφραγίδα και είναι αφιερωμένη στα 25 χρόνια πλήρων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδος και Ισραήλ. Τα γραμματόσημα θα παρουσιαστούν σε εκδήλωση που συνδιοργανώνουν η Πρεσβεία του Ισραήλ και τα ΕΛΤΑ, η οποία θα γίνει την Τρίτη 8 Μαρτίου 2016, στις 6 το απόγευμα, στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής στην Αθήνα. [Δείτε εδώ την ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ].
Στο μήνυμά της η Πρέσβυς του Ισραήλ στην Ελλάδα κα Ιρίτ Μπεν-Αμπα, μεταξύ άλλων, τονίζει: «Φέτος το Κράτος του Ισραήλ και η Ελληνική Δημοκρατία γιορτάζουν την 25η Επέτειο Πλήρων Διπλωματικών Σχέσεων. Οι διμερείς σχέσεις μας έχουν ιστορία χιλιάδων χρόνων, καθώς οι δύο αρχαίοι λαοί μας είχαν μεγάλη αλληλεπίδραση στην κοινή μας περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου… Σήμερα, το Ισραήλ και η Ελλάδα έχουν θερμές σχέσεις που βασίζονται στη φιλία και τα κοινά στρατηγικά συμφέροντα. Η πολυδιάστατη συνεργασία σε όλους τους τομείς στην κοινή μας περιοχή, αντικατοπτρίζει την ιστορική και πολιτισμική μας εγγύτητα και τις κοινές δημοκρατικές αξίες μας. Εύχομαι στις χώρες και τους λαούς μας πολλά ακόμα χρόνια φιλικών σχέσεων».
Του Βίκτωρ Ισαάκ Ελιέζερ
Μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες αλλά και αποτελεσματικές πρωτοβουλίες της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων και του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος είναι η διοργάνωση εκπαιδευτικών επισκέψεων μαθητών και μαθητριών από διάφορα σχολεία της χώρας μας, στο Μουσείο του Άουσβιτς. Αθόρυβα αλλά επίμονα, η Πολιτεία σε συνεργασία με τον Ελληνικό Εβραϊσμό προσπαθεί να βελτιστοποιήσει τη δράση αυτή με στόχο να δουν όσοι περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες επιτρέπει η οικονομική κατάσταση της χώρας, πού οδηγούν οι ιδέες του ρατσισμού, του αντισημιτισμού και της ξενοφοβίας. Η επίσκεψη στο Μουσείο του Άουσβιτς είναι ένα ταξίδι στο παρελθόν αλλά την ίδια στιγμή είναι και μια εικόνα του μέλλοντος που επιφυλάσσεται σε όλους μας, εάν επικρατήσουν οι ιδέες που από-ανθρωποποιούν τον άνθρωπο.
Περισσότερα: ΒΙΝΤΕΟ ΜΑΘΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ
Είναι δύσκολο να δει ένας Έλληνας Εβραίος το «Ουζερί Τσιτσάνης» χωρίς να δακρύσει ή χωρίς να νιώσει έναν κόμπο στο στήθος. Και αυτό όχι γιατί το θέμα του Ολοκαυτώματος «τραβάει» το εβραϊκού θρησκεύματος κοινό. (Αντίθετα μάλιστα… για αρκετές δεκαετίες το «απωθούσε»). Αλλά γιατί το έργο μεταφέρει με σοκαριστική αμεσότητα τη γνήσια ανθρώπινη διάσταση μέσα από τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα, χωρίς ταμπού και πέρα από κάθε διάθεση ωραιοποίησης.
Η Γερμανική Κατοχή στον μικρόκοσμο του «Ουζερί Τσιτσάνης» είναι το ίδιο φρικιαστική, ο φόβος το ίδιο έντονος, η ανθρώπινη διάσταση το ίδιο ποικιλόμορφη: Οι αντιστασιακοί και οι δωσίλογοι, οι αδιάφοροι και οι εκμεταλλευτές, οι απελπισμένοι και οι ήρωες, οι βάρβαροι και οι κυνηγημένοι, οι σωτήρες και οι προδότες, η αγάπη και το μίσος. Υπήρχαν όλοι και όλα παντού, στο καλλιτεχνικό στέκι του μεγάλου Τσιτσάνη, στη Θεσσαλονίκη, στην Ελλάδα, στην Ευρώπη...
Περισσότερα: ΤΟ «ΟΥΖΕΡΙ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ» κι εμείς … ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ