Η "άλλη" πόλη - αυτή των δεκαετιών από το 1910-1960 "εισχωρεί" κινηματογραφικά στη σύγχρονη Θεσσαλονίκη και φιλοδοξεί να διδάξει στους νεώτερους τη σκοτεινή ιστορία της Θεσσαλονίκης του προηγούμενου αιώνα.
"The city and the city" είναι ο τίτλος ενός πρωτότυπου project (σχέδιο για κινηματογραφική ταινία) που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της δράσης Market Talks της Αγοράς Doc Market του Φεστιβάλ.
- Θεσσαλονίκη 1910 αλλά και...2019. Ένα κορίτσι τριγυρνά στους πολυσύχναστους δρόμους του κέντρου της Θεσσαλονίκης και χορεύει στους ρυθμούς πλανόδιων μουσικών... (το "φάντασμα" της Εβραιοπούλας Σάρας Σκιναζί- γνωστής αργότερα ως Ρόζας Εσκενάζυ;)...
- Μια εύρωστη εβραϊκή οικογένεια κάνει πικ - νικ... Θεσσαλονίκη 1912...
- Ένα κορίτσι προσφέρει ένα μπουκέτο λουλούδια στον επικεφαλής ναζιστικού στρατεύματος. Θεσσαλονίκη, Απρίλιος του 1941...
- Μια ακόμα σκηνή που αναπαριστά το "Μαύρο Σάββατο", της 11ης Ιουλίου του 1942, στην Πλατεία Ελευθερίας.
- Τέλος της δεκαετίας του ΄40. Πάλι στη Θεσσαλονίκη. Ένας επιζών επιστρέφει από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης σε μία πόλη που δεν αναγνωρίζει... Θυμάται αγαπημένους και συγγενείς. Το εβραϊκό νεκροταφείο της πόλης - οι τάφοι των δικών του, δεν υπάρχουν πλέον...
- Ένας πολίτης εβραϊκής καταγωγής περιφέρεται σαν χαμένος στο γκρίζο κτίριο των Δικαστηρίων της Θεσσαλονίκης. Έχει μόλις χάσει τη δίκη, μέσω της οποίας ζητούσε την επιστροφή της περιουσίας του.
- Επεισόδιο έβδομο - τελευταίο: μια εβραϊκή οικογένεια της μέσης τάξης εγκαταλείπει το σπίτι της και επιλέγει τον δρόμο της φυγής.
"Σενάριο" κινηματογραφικής ταινίας μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, installation (εγκατάσταση - εικαστική "σύμπραξη" ζωγραφικής, γλυπτικής, αρχιτεκτονικής, αλλά και οπτικοακουστικών μέσων);
"Δεν πρόκειται για ένα τυπικό ντοκιμαντέρ, αλλά ένα εγχείρημα που διατρέχει πολλές μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης. Μπορεί αφενός να χαρακτηριστεί installation, αλλά έχει και τη μορφή σπονδυλωτής ταινίας, η οποία θα αποτελείται από επτά μικρού μήκους (δεκάλεπτης διάρκειας) επεισόδια που έχουν αποτελέσει καρπό μιας μακράς έρευνας. Νιώσαμε την ανάγκη να επιστρέψουμε στον γενέθλιο τόπο και να θίξουμε ενοχλητικά ζητήματα που έχουν αποσιωπηθεί εδώ και δεκαετίες. Σκοπός μας είναι να αναπαραστήσουμε τις δύο όψεις της πόλης, της πολυπολιτισμικής παρακαταθήκης και της σκοτεινής περιόδου των διωγμών και του φόβου, οι οποίες θα συνυπάρξουν και θα αποκτήσουν υπόσταση στο σύγχρονο αστικό τοπίο της Θεσσαλονίκης", δήλωσε χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης - δημιουργός της "εν τω γίγνεσθαι" ταινίας, Σύλλας Τζουμέρκας. Υπογραμμίζοντας πως το "The City and the City" αποτελεί ένα project σε εξέλιξη, το οποίο θα λάβει την τελική του μορφή με το χρόνο, καθώς η παραγωγή θα ξεκινήσει τα πρώτα γυρίσματα το ερχόμενο καλοκαίρι.
"Το project The City and the City", συμπλήρωσε ο συνεργάτης του - σκηνοθέτης Χρήστος Πασσαλής, "μιλάει για δύο πόλεις: για τη Θεσσαλονίκη του σήμερα και τη Θεσσαλονίκη που βίωσε κοσμοϊστορικά γεγονότα στη διάρκεια του 20ου αιώνα. Θέλουμε να φέρουμε στην επιφάνεια μια αθέατη σύγκρουση, ανάμεσα στην πόλη που έχει να διηγείται ιστορίες αλληλεγγύης και ανιδιοτέλειας και την πόλη όπου κυριάρχησαν τα μίση και οι ντροπιαστικές προδοσίες. Πιστεύουμε ακράδαντα στην αναγκαιότητα των γενναίων παραδοχών και της ιστορικής μνήμης, καθότι η λήθη κρύβει πολλούς κινδύνους". Τους δυο δημιουργούς παρουσίασε, στο πλαίσιο του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ορέστης Ανδρεαδάκης, ενώ παρών στην παρουσίαση ήταν και ο πρόεδρος της Εβραϊκής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, Δαυίδ Σαλτιέλ.
Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση, το λόγο πήρε η παραγωγός, Μαρία Δρανδάκη, τονίζοντας πως "το "The City and the City", αποτελεί μία σύγχρονη απόπειρα προσέγγισης της ιστορίας, ένα project που είναι πολύ σημαντικό ότι γίνεται πραγματικότητα στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία. Στην παρούσα φάση, βρισκόμαστε σε αναζήτηση συνεργατών. Δεδομένης της πολυδιάστατης ταυτότητας του εγχειρήματος, οι υποψήφιοι συνεργάτες ενδέχεται να προέρχονται από πολλούς και ποικίλους τομείς της πνευματικής και κοινωνικής ζωής του τόπου".
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ