Την Τρίτη 10 Μαΐου 2022, στο Αμφιθέατρο "Αντώνης Τρίτσης" του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, η Υπηρεσία Γυναικείων Θεμάτων & το πρόγραμμα «Πρωτοβουλία» του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων οργάνωσαν εσπερίδα με θέμα «Η σχέση ανδρών και γυναικών τον 21ο αιώνα – η ποιμαντική ευθύνη και η οπτική των θρησκειών».
Ο Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας, ο Ραββίνος Ισαάκ Μιζάν, ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής στο ΕΚΠΑ Χρήστος Καρακόλης, η ψυχολόγος Μαριλίν Πιζάντε, η εκπαιδευτικός Μαρία Σιδηροπούλου και ο φοιτητής Ψυχολογίας Μωυσής Ταραμπουλούς συζήτησαν για τη σχέση ανδρών και γυναικών στις σύγχρονες κοινωνίες και για την πρόληψη της κρίσης, από την οπτική των Θρησκειών. Τη συζήτηση συντόνισε η Βάσω Κόλλια, πρώην Γενική Γραμματέας Νέας Γενιάς και Ισότητας των Φύλων.
Μια ενδιαφέρουσα βραδιά όπου αναδείχθηκαν τόσο οι θεολογικές προσεγγίσεις όσο και οι επιστημονικές αναλύσεις για την εξέλιξη του θεσμού της οικογένειας και την αποτροπή της ενδοοικογενειακής βίας.
Την εκδήλωση χαιρέτησαν ο Πανοσιολογιώτατος κ. Βαρνάβας εκ μέρους του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, ο κ. Γιώργος Δημόπουλος, Αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα Αττικής, η κα Άννα Ροκοφύλλου, Αντιδήμαρχος Αθηναίων για την Ισότητα των Φύλων και την καταπολέμηση της Βίας κατά των Γυναικών, ο κ. Γιώργος Καλατζής, Γ.Γ. Θρησκευμάτων, η κα Νίκη Αραμπατζή, Πρόεδρος Οργανισμού Πολιτισμού, Άθλησης και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, ο κ. Γιώργος Βλάχος Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης της Περιφέρειας Αττικής, και ο Πρωτοπρεσβύτερος Αντώνιος Καλλιγέρης Διευθυντής της Διεύθυνσης Ποιμαντικής και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και συντονιστής του προγράμματος «Πρωτοβουλία για την πρόληψη της ενδοοικογενειακής βίας.
Χαιρετισμό απηύθυνε επίσης ο Γενικός Γραμματέας του ΚΙΣΕ Βίκτωρ Ελιέζερ, ενώ παρέστησαν επίσης ο πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Αλβέρτος Ταραμπουλούς και ο τ. πρόεδρος του ΚΙΣΕ Βενιαμίν Αλμπάλας.
Ακολουθεί ο χαιρετισμός του ΒΙΚΤΩΡ ΙΣΑΑΚ ΕΛΙΕΖΕΡ, ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΚΙΣΕ:
"Εκ μέρους του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος, θα ήθελα να συγχαρώ την Υπηρεσία Γυναικείων Θεμάτων & το πρόγραμμα «Πρωτοβουλία» του Ιδρύματος Νεότητος και Οικογένειας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, τον Γενικό Γραμματέα Θρησκευμάτων Γιώργο Καλαντζή και τη διευθύντρια του γραφείου του Βασιλική Κεραμίδα για την πρωτοβουλία και τη διοργάνωση αυτής της εσπερίδας που φωτίζει κοινά σημεία, εκεί όπου συναντώνται ο Εβραϊσμός και ο Χριστιανισμός για να συμβάλλουν στο κτίσιμο της ευημερίας μιας οικογένειας, μιας κοινωνίας, όπου η διαφορετικότητα δεν είναι αφορμή βίαιων συγκρούσεων αλλά κίνητρο αρμονικής συμβίωσης.
Απόψε συναντώνται η θεολογική προσέγγιση με την επιστημονική ανάλυση, διερευνώντας τις σχέσεις ανδρών και γυναικών στις σύγχρονες κοινωνίες, την πρόληψη της κρίσης που ξεκινά από την οικογένεια και ραγδαία επεκτείνεται στη κοινωνία, από την οπτική των Θρησκειών, σε συνδυασμό με την επιστήμη.
Η αλήθεια είναι ότι προτού προσέλθω στην εσπερίδα αυτή, ως γνήσιος κοσμοπολίτης, ουδέποτε είχα σκεφτεί να διαβάσω αν προβλέπει και τι προβλέπει η Εβραϊκή θρησκεία, στο θέμα που συζητείται απόψε. Ανέτρεξα λοιπόν στις διαλέξεις του αείμνηστου Ραβίνου Johnathan Sacks, Αρχιραβίνου της Μ. Βρετανίας και ενός από τους εγκυρότερους σύγχρονους ερμηνευτές του Εβραϊκού νόμου και των Γραφών, για να διαβάσω τη δική του προσέγγιση:
«Για να έχει προσωπικό νόημα η ζωή, πρέπει να υπάρχουν άνθρωποι που έχουν σημασία για εμάς και για τους οποίους έχουμε σημασία, άνευ όρων και χωρίς υποκατάσταση. Ρωτήστε κάποιον ποια είναι η μεγαλύτερη πηγή ευτυχίας του και είναι μάλλον απίθανο να αναφέρει το τελευταίο του αυτοκίνητο, τις τελευταίες του διακοπές, το νέο του τζιν. Είναι, ή ήταν, πιο πιθανό να πουν: ο σύντροφός μου, τα παιδιά μου, η φήμη μου, οι φίλοι μου. Χάνοντας αυτούς, χάνουμε την ίδια την έννοια της ευτυχίας, της καλής ζωής, της αφοσίωσης σε κάτι ευρύτερο από εμάς. …
«Το παράδειγμα της συγχώρεσης είναι η αγάπη μεταξύ γονέα και παιδιού. Ένας γονιός ξέρει ότι ένα παιδί θα κάνει λάθη. Η αληθινή γονεϊκότητα είναι η προθυμία, σε ένα ορισμένο στάδιο, να ενθαρρυνθεί ένα παιδί να κάνει λάθη, γιατί χωρίς λάθη κανένα παιδί δεν μπορεί να γίνει ώριμο και υπεύθυνο. Η συγχώρεση είναι αυτή η ενθάρρυνση, γιατί σημαίνει ότι το παιδί είναι ασφαλές γνωρίζοντας ότι κανένα λάθος δεν είναι οριστικό, κανένα λάθος δεν σημαίνει το τέλος μιας σχέσης. Όχι τυχαία η εβραϊκή λέξη rachamim, που σημαίνει έλεος ή ικανότητα συγχώρεσης. Ένας δικαστής, που είναι επιφορτισμένος με τη διαχείριση του νόμου, δεν μπορεί να συγχωρήσει, αλλά ένας γονέας μπορεί. Η έννοια της συγχώρεσης εμφανίζεται όταν ο Θεός θεωρείται και ως κριτής και ως γονέας. Όταν ο νόμος και η αγάπη, η δικαιοσύνη και το έλεος, ενώνουν τα χέρια. Ο Θεός συγχωρεί, και με αυτόν τον τρόπο, μας διδάσκει να συγχωρούμε».
Να ευχαριστήσω θερμά τον Μητροπολίτη Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρα και τον Ραββίνο Ισαάκ Μιζάν, που ανταποκρίθηκαν θετικά στο κάλεσμα αυτό προκειμένου να μεταλαμπαδεύσουν τη γνώση, τη θεολογική θεώρηση και ερμηνεία των γραφών.
Να ευχαριστήσω επίσης τον κ. Χρήστο Καρακόλη, Καθηγητή της Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ την ψυχολόγο κυρία Μαριλίν Πιζάντε, την εκπαιδευτικό Διδάκτορα κυρία Μαρία Σιδηροπούλου και τον καλό μου φίλο, φοιτητή Ψυχολογίας Μωυσή Ταραμπουλούς για τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση αυτή και την κατάθεση των επιστημονικών τους απόψεων.
Και φυσικά να ευχαριστήσω την πρώην Γενική Γραμματέα Ισότητας των Φύλων και Νέας Γενιάς και καλή μου φίλη Βάσω Κόλλια για την πολύπλευρη, πολυσήμαντη και ενεργή συμβολή της στο κτίσιμο αυτής της γέφυρας συνεννόησης, κατανόησης και αλληλοσεβασμού μεταξύ των διαφορετικών θρησκειών στην Ελλάδα".