Με αφορμή τις πρόσφατες αναφορές της βουλευτού της «Νέας Δημοκρατίας» κας Άννας Μισέλ Ασημακοπούλου, σχετικά με την αντίδραση των Εβραίων της Γερμανίας στη Χιτλερική λαίλαπα, το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος επισημαίνει για μια ακόμη φορά ότι το Ολοκαύτωμα δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται για την οιαδήποτε πολιτική αντιπαράθεση. Το Ολοκαύτωμα, δεν «προσφέρεται» για πολιτική αντιπαράθεση, όπως και η ίδια η κα Ασημακοπούλου αναγνώρισε στη διευκρινιστική της δήλωση χαρακτηρίζοντας ως «άστοχη» τη σχετική τοποθέτησή της.
Το Ολοκαύτωμα το υπέστησαν οι Εβραίοι, αλλά δεν είναι υπόθεση μόνο των Εβραίων. Η Μνήμη και τα διδάγματα του Ολοκαυτώματος είναι υπόθεση κάθε κοινωνίας που επιθυμεί να προστατεύσει τις αξίες του πολιτισμού και της δημοκρατίας της, και οι πολιτικοί ηγέτες της οφείλουν να τις προασπίζονται.
Αθήνα, 26 Οκτωβρίου 2016
Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος
Δημοσιεύουμε το μήνυμα που εξέδωσε ο Υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο περιλαμβάνει ειδική αναφορά στην εξόντωση των Εβραίων στα στρατόπεδα του θανάτου. Το μήνυμα αναγνώστηκε στα σχολεία στη διάρκεια των εορτών για την επέτειο του ΟΧΙ.
"Αγαπητές μαθήτριες, αγαπητοί μαθητές, αγαπητοί και αγαπητές εκπαιδευτικοί,
Στη Θεσσαλονίκη σήμερα γιορτάζουμε τρεις επετείους: Γιορτάζουμε την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου, αλλά γιορτάζουμε και τις δύο απελευθερώσεις της πόλης, αυτή του 1912 και αυτή του 1944. Η πρώτη απελευθέρωση, αυτή από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, συμπίπτει με την εορτή του πολιούχου της πόλης, του Αγίου Δημητρίου. Τότε, στις 26 Οκτωβρίου 1912, η Θεσσαλονίκη, μια ακμαία ελληνική πόλη της Αρχαιότητας και του Βυζαντίου και μια από τις πρώτες χριστιανικές κοινότητες συμπεριλήφθηκε στο σύγχρονο ελληνικό κράτος και έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ιστορία του. Αυτή η επέτειος τιμάται με πανηγυρικούς και δοξολογίες εδώ και πολλά χρόνια. Για την άλλη επέτειο όμως, αυτή του 1944, επικρατούσε σιωπή. Σιωπή που συνδέεται με τα βαθιά τραύματα της πόλης. Γιατί η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη μαρτυρική, που στη διάρκεια της Κατοχής έχασε το ένα τέταρτο των κατοίκων της στα στρατόπεδα εξόντωσης. Πρόκειται για τους Έλληνες πολίτες με εβραϊκό θρήσκευμα, των οποίων η μνήμη μόνο πρόσφατα άρχισε να αποκαθίσταται.
Επίσης, η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη που ταλαιπωρήθηκε όσο καμία άλλη από την οργανωμένη δράση των δωσιλόγων. Αλλά είναι και η πόλη όπου αναπτύχθηκε η αντίσταση ήδη από τις πρώτες μέρες της Κατοχής, η πόλη που ο πνευματικός της κόσμος έδωσε το «παρών» στη μάχη ενάντια στο φασισμό, η πόλη, τέλος, που διοικήθηκε από αντιστασιακές δυνάμεις για ένα διάστημα, όταν αποχώρησαν τα ναζιστικά στρατεύματα. Αυτή η μνήμη της πόλης πλέον δεν αποσιωπάται.
Περισσότερα: ΜΗΝΥΜΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ 28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στις 19.10.2016, διοργανώθηκε από την «Πρωτοβουλία Πολιτών για τους Λίθους Μνήμης στη Θεσσαλονίκη» η τελετή τοποθέτησης των «Λίθων Μνήμης» (Stolpersteine) αφιερωμένων στη μνήμη θυμάτων του Ολοκαυτώματος, που εργάζονταν στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Στην εκδήλωση που έγινε στην Α΄ προβλήτα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης παρέστη και μίλησε ο πρόεδρος του ΚΙΣΕ και της Ι.Κ. Θεσσαλονίκης κ. Δαυίδ Σαλτιέλ, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημασία της πρωτοβουλίας, καθώς μέσω αυτής, «η Θεσσαλονίκη, σε συνέχεια της πρωτοβουλίας τοποθέτησης που υλοποιήθηκε πέρσι από τους αποφοίτους του 1ου Γυμνασίου Αρρένων, γίνεται τμήμα του μεγαλύτερου αποκεντρωμένου μνημείου στον κόσμο, που αριθμεί πάνω από 60.000 τέτοιες επιγραφές σε όλη την Ευρώπη».
Ο κ. Σαλτιέλ τόνισε επίσης χαρακτηριστικά στην ομιλία του: «Εύχομαι κάποια μέρα να μπορέσουμε να δούμε 50.000 λίθους μνήμης διασκορπισμένους σε όλη την πόλη. Στα σημεία που έζησαν αυτοί οι Θεσσαλονικείς. Γιατί τελικά τα Stolpersteine δεν είναι ένα απλό μνημείο. Μιας και έτσι, όπως αυτοί οι μικροί λίθοι χωνεύονται στο έδαφος, είναι σαν να γυρίζει οι ψυχή αυτών των Θεσσαλονικέων στην Πατρίδα. Και με τον τρόπο αυτό, θα είναι απόλυτα ξεκάθαρο ότι η πόλη δεν ξέχασε και δεν θα ξεχάσει ποτέ τα παιδιά της».
Τέλος, ο κ. Σαλτιέλ συνεχάρη με θερμά λόγια τους μαθητές του 2ου Πειραματικού Λυκείου Θεσσαλονίκης για το δρώμενο που παρουσίασαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Τελετή τοποθέτησης «Λίθων Μνήμης» (Stolpersteine) αφιερωμένων στη μνήμη θυμάτων του Ολοκαυτώματος, που εργάζονταν στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε στις 19.10.2016 στην Α’ προβλήτα του λιμανιού.
Περισσότερα: ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ «ΛΙΘΩΝ ΜΝΗΜΗΣ» ΓΙΑ ΘΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος και σύσσωμος ο Ελληνικός Εβραϊσμός θρηνεί την απώλεια του 9ου Προέδρου του Κράτους του Ισραήλ Σιμόν Πέρες και εκφράζει θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του και στον λαό του Ισραήλ.
Ο Σιμόν Πέρες υπήρξε μια σπουδαία προσωπικότητα της πολιτικής και του πνεύματος, που συνέδεσε το όνομα και τη δράση του με ολόκληρη την ιστορία του Κράτους του Ισραήλ για επτά δεκαετίες.
Από τη θέση του Προέδρου του Ισραήλ, τη θέση του πρωθυπουργού του Ισραήλ, στην οποία εξελέγη τρεις φορές, αλλά και από κάθε αξίωμα που ανέλαβε, ο Πέρες εργάστηκε για την ασφάλεια, την ειρήνη και την πρόοδο του Ισραήλ. Υπήρξε πρωτεργάτης της Συμφωνίας του Όσλο. Η εργώδης δράση του για την ειρήνη αναγνωρίστηκε διεθνώς με την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης που έλαβε το 1994, από κοινού με τους Γιτζάκ Ράμπιν και Γιασέρ Αραφάτ.
«Ο δεσμός του Σιμόν Πέρες με την Ελλάδα ήταν ιδιαίτερος και βαθύς», τόνισε σε δήλωσή του ο πρόεδρος του ΚΙΣΕ κ. Δαυίδ Σαλτιέλ. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο συλλυπητήριο μήνυμά του: «Φίλος της χώρας μας και της ελληνικής εβραϊκής κοινότητας, ο Σιμόν Πέρες μεγάλωσε με τις διηγήσεις του πατέρα του Γιτσχάκ Πέρσκι από το πέρασμά του από την Ελλάδα, το 1941, όταν πολέμησε τους Ναζί μέσα από τις τάξεις της Εβραϊκής Ταξιαρχίας. To 2003 η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης ανακήρυξε τον Σιμόν Πέρες επίτιμο μέλος της. Μόλις τον περασμένο Ιούνιο επισκέφθηκε την Ελλάδα και είναι χαρακτηριστική η δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Παυλόπουλου ότι ο Σιμόν Πέρες αποτελεί πηγή έμπνευσης για την ειρήνευση στη Μέση Ανατολή.
Ο Σιμόν Πέρες ήταν επίσης θαυμαστής της ελληνοεβραϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Με ιδιαίτερη συγκίνηση ανακαλώ στη μνήμη μου τη συνάντηση που είχε με την ηγεσία του Ελληνικού Εβραϊσμού, τον Αύγουστο του 2012, στα πλαίσια της τότε επίσημης επίσκεψής του στη χώρα μας. Μεταφέρω τα λόγια με τα οποία χαιρέτησε τη Νεολαία, καθώς τα θεωρώ αντιπροσωπευτικά της σοφίας, του χαρακτήρα και του πρωτοπόρου πνεύματός του: «Ο πλούτος της κάθε χώρας είναι οι επιστήμονές της: οπλιστείτε με γνώση και επενδύστε στην έρευνα», είχε πει τότε ο Σιμόν Πέρες. Ας είναι αυτή η παρακαταθήκη που αφήνει όχι μόνο στον λαό του Ισραήλ, αλλά σε όλον τον κόσμο για την πρόοδο και την ανάπτυξη».
Ο Σιμόν Πέρες δεν μιλούσε απλά για την ειρήνη. Εργάσθηκε σε όλη του τη ζωή, με επιμονή για την επίτευξή της. Γνώριζε ότι το αδύνατον ήταν δυνατόν. Γνώριζε καλά ότι το Ισραήλ δεν θα μπορούσε να επιβιώσει μόνο με τη στρατιωτική ισχύ, τη διπλωματία ή την οικονομική δύναμη, αλλά με την προσήλωση και τη συνεχή ανάπτυξη και των τριών παραμέτρων μαζί.
Ο Σιμόν Πέρες σήκωσε στους ώμους του επί 70 χρόνια τα οράματα και τις ελπίδες ενός ολόκληρου λαού και με την αδιάκοπη συμμετοχή του στους αγώνες του, ταύτισε την ιστορία του Κράτους του Ισραήλ με τη δική του προσωπική ιστορία που αποτελεί πηγή έμπνευσης για τις επόμενες γενεές.
Το 2005, ο Σιμόν Πέρες είχε δηλώσει: «Το όραμά μου είναι να έχουμε ένα κράτος τόσο παλαιό όσο οι δέκα εντολές και τόσο νέο όσο το Internet».
Αθήνα, 28 Σεπτεμβρίου 2016
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
Περισσότερα: Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΒΡΑΪΣΜΟΣ ΘΡΗΝΕΙ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΣΙΜΟΝ ΠΕΡΕΣ
Το Ολοκαύτωμα και οι λέξεις...
Oταν ξεκίνησα να γράφω αυτό το σημείωμα, η υπόθεση με τις δηλώσεις Πελεγρίνη ήταν ακόμη σε έξαρση. Κι εγώ σε μια συναισθηματική αναστάτωση. Αποφάσισα λοιπόν να αφήσω ένα μικρό διάστημα για να μπορέσω να δω την υπόθεση αυτή με την καθαρότητα της χρονικής απόστασης και όσο γίνεται αμερόληπτα από το βάρος των διαστάσεων που πήρε.
Είναι σοβαρή τελικά αυτή η υπόθεση; Ή θα πρέπει να την κατατάξουμε σε μια «ατυχή» στιγμή και να δεχθούμε τις διορθωτικές δηλώσεις του υφυπουργού, που διαβεβαιώνει για τις αγαθές προθέσεις του και αποδίδει την έκφραση-κλειδί «οικειοποίηση του Ολοκαυτώματος» σε παραδρομή;
Η προσεκτική ανάγνωση ολόκληρης της ομιλίας του υφυπουργού διατυπώνει με σαφήνεια το εξής επιχείρημα από την πλευρά του: «Η Μικρασιατική Καταστροφή είναι μία από τις αλλεπάλληλες καταστροφές που έχει υποστεί ο Ελληνισμός. Αν μπορέσουμε να την οικειοποιηθούμε –με ανάλογο τρόπο που ο εβραϊκός λαός οικειοποιήθηκε το Ολοκαύτωμα– τότε μέσα στο κλίμα συμπάθειας που θα δημιουργηθεί από τη συσχέτιση του Ελληνισμού προς την καταστροφή, η διεκδίκηση αποζημιώσεων για όσα υπέστημεν από υπαιτιότητα άλλων μπορεί να καταστεί αποτελεσματική».
Υπό το βάρος των αντιδράσεων, ο υφυπουργός δήλωσε ότι η σωστή λέξη δεν ήταν η «οικειοποίηση» αλλά η «ανάδειξη», εννοεί από τους Εβραίους του Ολοκαυτώματος. Oπως επί λέξει αναφέρει σε άλλο σημείο: «Οι Εβραίοι πέτυχαν να ταυτίσουν το Ολοκαύτωμα προς την τραγική μοίρα του έθνους των». Δηλαδή εμείς οι Εβραίοι, με λίγα λόγια, ταυτιστήκαμε με το Ολοκαύτωμα και «με επιμονή και υπομονή εξασφαλίσαμε την ανάδειξή του (οικειοποίηση στο πρωτότυπο κείμενο) ώστε να εξασφαλίσουμε τη δικαίωσή μας».
Περισσότερα: ΕΠΙΣΤΟΛΗ του κ. ΜΙΝΟΥ ΜΩΥΣΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ Ι.Κ. ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ