Η φετινή συμμετοχή του Ισραήλ στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision είναι πολιτική, με την επικοινωνιακή έννοια βέβαια. Ομως δεν αφορά τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ+, όπως θα υπέθετε κανείς αναλογιζόμενος το πλαίσιο της συγκεκριμένης ποπ φιέστας, αφού η σχέση των Νετανιάχου-Τραμπ δεν επιτρέπει τέτοια… πειράματα στην παρούσα συγκυρία, κρισιμότατη για το μέλλον της Μέσης Ανατολής. Το πολιτικό του πράγματος αφορά την ίδια την τραγουδίστρια Γιουβάλ Ραφαέλ. Είναι μια συμπαθητική κοπέλα, 24 χρόνων, η οποία έχει υποστεί τη φρικιαστική εμπειρία της 7ης Οκτωβρίου του 2023 ως στόχος της Χαμάς. Κατάφερε να γλιτώσει υπό συνθήκες θρίλερ. Και τώρα στη Βασιλεία θα τραγουδήσει για λογαριασμό του εβραϊκού κράτους.
Η Corriere della Sera έγραψε ότι η Γιουβάλ εισπράττει διαφόρων τύπων προσβολές στα social media, λόγω Γάζας εννοείται, οι οποίες προϊδεάζουν για την επιθετική αν όχι εχθρική «υποδοχή» της από πλευράς φιλοθεάμονος κοινού. Οι Μιλανέζοι έγραψαν πολύ σωστά ότι αν έχεις σωθεί από του Χάρου τα δόντια σε πολεμικό επεισόδιο, ε, τότε δεν υπάρχουν και πολλά πράγματα που μπορούν να σε τρομάξουν. «Η Γιουβάλ προτιμά να αγνοεί όσους της εύχονται ή της υπόσχονται τα χειρότερα μόνο και μόνο επειδή είναι Ισραηλινή, μάλιστα τους απαντά με ‘‘καρδούλες’’». Λέει ότι είναι σίγουρη πως θα τη γιουχάρει ο κόσμος στην Eurovision, συγχρόνως όμως δηλώνει ότι θα αντέξει τις αποδοκιμασίες. Και ορισμένες απροκάλυπτες απειλές, σαν αυτή που φαίνεται στο παρακάτω βίντεο ΕΔΩ.
Στις 7 Οκτωβρίου η Γιουβάλ βρισκόταν στο κάμπινγκ της συναυλίας όπου χτύπησαν οι χαμασίτες, μόλις τέσσερα χιλιόμετρα μακριά από τη Γάζα. «Είχαν Καλάσνικοφ, χειροβομβίδες και φώναζαν ‘‘αλαουχάκμπαρ’’ ξεκινώντας τη σφαγή» θύμισε ο Ιταλός. «Μέχρι να νυχτώσει ο αριθμός των νεκρών στο σημείο και στα περίχωρα είχε αυξηθεί σε 360. Εκείνη την ημέρα η Γιουβάλ, κάτω από έναν σωρό πτωμάτων, προσποιήθηκε επί οκτάωρο ότι ήταν σκοτωμένη και η ίδια. Ετσι επέζησε». Η Corriere ανέφερε ότι η νεαρή τραγουδίστρια, καταγόμενη από ένα χωριό κοντά στο Τελ Αβίβ, από κοριτσάκι καλλιέργησε τη φωνή της, ενώ συγχρόνως σπούδασε την αραβική γλώσσα και Θέατρο. Φυσικά, φόρεσε και το ισραηλινό «χακί».
Η περιγραφή του τρόπου με τον οποίο η κοπέλα κατάφερε να επιζήσει μέσα στην πολεμική κόλαση είναι συγκλονιστική. Η Γιουβάλ κρύφτηκε με άλλους νεαρούς, καμιά πενηνταριά συνολικά, σε ένα τσιμεντένιο καταφύγιο, επίγειο, πάνω στον δρόμο, δίπλα σε στάση λεωφορείου. Πολλοί Ισραηλινοί σκοτώθηκαν σε τέτοια καταφύγια, αφού οι χαμασίτες πετούσαν μέσα χειροβομβίδες. Στο καταφύγιο της Γιουβάλ άρχισαν να πυροβολούν, σκοτώνοντας όλους στην πρώτη σειρά. Εφυγαν, ξανάρθαν, έφυγαν πάλι. Η Γιουβάλ βγήκε κάτω από τα πτώματα των φίλων της μόλις οι χαμασίτες απομακρύνθηκαν οριστικά. Τηλεφώνησε στον πατέρα της.
Η νεαρή γυναίκα έχει πει σε δηλώσεις της ότι τόσες ώρες σκεπασμένη από τα σώματα των σκοτωμένων ένιωσε να παραλύει από το βάρος: «Τα γόνατά μου έλιωναν, τα πόδια μου έσπαζαν». Αλλά όταν κατέθεσε ενώπιον του Συμβουλίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ, εκπροσωπώντας τη χώρα της, αφηγήθηκε τη χειρότερη στιγμή, τον βαθύτερο φόβο της: «Σκεφτόμουν ξανά και ξανά ότι θα επιστρέψουν, ότι και η δική μου σειρά έρχεται. Και μόλις σκεφτόμουν τέτοια πράγματα, ο πόνος έφευγε…» Πατώντας πάνω στους σκοτωμένους βγήκε στο φως του ήλιου. Ο γαλάζιος ουρανός εκείνη την ημέρα τής φάνηκε σαν προσβολή, είπε.
Στον επίσημο ιστότοπο της Eurovision η Γιουβάλ εμφανίζεται σε φωτογραφία μάλλον συνηθισμένη για τα στάνταρ του διαγωνισμού – η πόζα της είναι χαλαρή και το ύφος της ελαφρώς σέξι, οι μπότες της δεν είναι «μιλιτέρ», όμως στο μαύρο μακό της υπάρχει η φωτογραφία του εξαιρετικού καναδού τραγουδοποιού Λέοναρντ Κόεν και ο τίτλος του τραγουδιού του «Lover Lover». Διεκδικεί η ποπ δάφνες σοβαρής καλλιτεχνίας; Οχι ακριβώς. Πρόκειται για στοχευμένη αναφορά στο τραγούδι που έγραψε ο (εβραίος) Κόεν στο Σινά, το 1973, όταν έπαιξε για τον ισραηλινό στρατό που πολεμούσε στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ…
Ακούστε ΕΔΩ το τραγούδι της Ισραηλινής συμμετοχής στη Γιουροβίζιον & ΕΔΩ τραγούδι του Leonard Cohen “Lover Lover”