Στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων για τα 80 χρόνια από την απελευθέρωση του Άουσβιτς, το Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ διοργανώνει ομιλία της Ευγενίας Αλεξάκη, επίκουρης Καθηγήτριας στην Ιστορία της Τέχνης του ΕΚΠΑ, με θέμα «Τέχνη στα ναζιστικά στρατόπεδα. Η καλλιτεχνική μαρτυρία του Ισαάκ Μενασέ από το Μπέργκεν-Μπέλζεν». Η εκδήλωση θα γίνει τη Δευτέρα 12 Μαΐου 2025 στις 18:30, στο  Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50, Αθήνα), Αμφιθέατρο Αντώνης Τρίτσης.

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ

Παρά τη φρίκη της στρατοπεδικής εμπειρίας και των καθημερινών θηριωδιών, έγκλειστοι στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης κατάφεραν να δημιουργήσουν εικαστικά έργα κάθε είδους, από σχέδια και πίνακες, έως τοιχογραφίες και γλυπτά. Στην ιστοριογραφία του Ολοκαυτώματος, οι δημιουργίες των κρατούμενων αντιμετωπίστηκαν, πρωτίστως, ως ιστορικές πηγές, ενώ η ιστορία της λεγόμενης στρατοπεδικής τέχνης παραμένει σε μεγάλο βαθμό απούσα από τις κυρίαρχες τεχνοϊστορικές αφηγήσεις. Πρόσφατες προσεγγίσεις, ωστόσο, εξετάζουν τα έργα αυτά ως εξαιρετικά σύνθετα καλλιτεχνικά, ιστορικά και πολιτισμικά φαινόμενα που παρήχθησαν υπό ακραίες συνθήκες διώξεων και απανθρωποποίησης, αλλά και ως αποτέλεσμα εμπρόθετων επιλογών των δημιουργών τους. Υπό αυτό το πρίσμα, η ομιλία εστιάζει σε μια άγνωστη έως σήμερα σειρά σχεδίων του Έλληνα Εβραίου ερασιτέχνη ζωγράφου Ισαάκ Μενασέ, τα οποία κατάφερε να φιλοτεχνήσει κατά τον εγκλεισμό του στο Μπέργκεν-Μπέλζεν. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα κίνητρα και τους όρους δημιουργίας των έργων, στις θεματολογικές, εικονογραφικές και τεχνοτροπικές επιλογές του Μενασέ, καθώς και στη μετέπειτα πορεία των σχεδίων, ιδιαίτερα σε συνάρτηση με την καθυστερημένη ανάδυση της μνήμης του Ολοκαυτώματος των Ελλήνων Εβραίων. Ποιες ιστορικές διαδρομές, ποιους αγώνες επιβίωσης και ποιες διαδρομές μνήμης (αλλά και λήθης) φωτίζει η ιστορία αυτών των έργων;