Αναδημοσιεύουμε συνέντευξη του Ραββίνου DAVID ROSEN στην Μαργαρίτα Πουρνάρα, που δημοσιεύθηκε στο ένθετο «ΤΕΧΝΕΣ» της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ 1.11.15, και στην ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας:
Στην Ελλάδα σχεδόν αγνοούμε τον όρο «θρησκευτική διπλωματία», κοινώς τη δημόσια γοητεία και την ελκυστική εξωστρέφεια που μπορεί να έχει ένα δόγμα σε πιστούς άλλων θρησκειών. Αν όμως γνωρίσει κανείς από κοντά τον ραββίνο David Rosen, συνειδητοποιεί ότι ενσαρκώνει εξαιρετικά τον κρίσιμο ρόλο του γεφυροποιού. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, που ανθεί ο διαθρησκευτικός διάλογος, προσωπικότητες τέτοιου βεληνεκούς, όπως άλλωστε και ο οικουμενικός μας πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, πράγματι επιτελούν σπουδαίο έργο στην παγκόσμια σκακιέρα σε θέματα λεπτών ισορροπιών. Θα τολμούσε κανείς μια διαπίστωση: την ώρα που παραδοσιακοί διανοούμενοι και άνθρωποι του πνεύματος βρίσκονται σε αμηχανία μπροστά στα σημεία των καιρών, ορισμένοι θρησκευτικοί ηγέτες ανανοηματοδοτούν τη συζήτηση γι’ αυτά που μας ενώνουν και όχι γι’ αυτά που μας χωρίζουν.
Ο ραββίνος Rosen, διευθυντής Διαθρησκειακών Θεμάτων της Αμερικανο-Εβραϊκής Επιτροπής (ΑJC American Jewish Committee), βρέθηκε στη χώρα μας πριν από μερικές ημέρες, για να πάρει μέρος σε δύο διεθνείς συναντήσεις που έγιναν στην Αθήνα. H πρώτη οργανώθηκε από το Υπουργείο Εξωτερικών, με θέμα «Θρησκευτικός και Πολιτιστικός Πλουραλισμός και Ειρηνική Συνύπαρξη στη Μέση Ανατολή», και η δεύτερη, με θέμα «Πνευματικά Κέντρα και Διασπορά», πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Αμερικανο-Εβραϊκής Επιτροπής (American Jewish Committee-AJC), στο πλαίσιο της 25ης Επετείου των Πλήρων Διπλωματικών Σχέσεων Ισραήλ-Ελλάδας. Τον συναντήσαμε στο σπίτι της πρέσβειρας του Ισραήλ Ιρίτ Μπεν-Αμπα. Προσηνής και ζεστός, δέχθηκε να μιλήσει για πληθώρα θεμάτων, μεταξύ άλλων και για τον αντισημιτισμό, μία μέρα προτού σημειωθεί νέο κρούσμα βεβήλωσης στο Ισραηλιτικό Νεκροταφείο Αθηνών στη Νίκαια.
Περισσότερα: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΡΑΒΒΙΝΟΥ DAVID ROSEN: ΕΝΑΣ ΚΟΣΜΟΣ ΜΕ ΕΝΤΑΣΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ
Ένα συναρπαστικό βίντεο ανέβηκε στο you tube αυτές τις μέρες της βίας στο Ισραήλ. Όπως χαρακτηριστικά γράφει ο χρήστης Eitan Chitayat, που ανέβασε το βίντεο: «Με όλη αυτή τη βία εναντίον μας, το μίσος, την ενθάρρυνση δολοφονιών, τα υβριστικά λόγια, τους πυραύλους, τα μαχαίρια, τις πέτρες και την εκκωφαντική σιωπή του κόσμου, ίσως οι Εβραίοι έχουμε ξεχάσει ότι πρέπει να είμαστε περήφανοι για την πολιτισμική μας κληρονομιά, τα επιτεύγματα και το πνεύμα μας. Όπως κάθε άλλος άνθρωπος σε αυτόν τον πλανήτη. Και δεν θα’πρεπε να ντρεπόμαστε γι΄ αυτά.
Ξεσηκωθείτε, μιλήστε ελεύθερα και κρατήστε ψηλά το κεφάλι. Θα το ξεπεράσουμε διότι αγαπάμε τη ζωή και είμαστε δυνατοί, και έξυπνοι, και αστείοι, και όμορφοι, και ταλαντούχοι, και προσαρμοστικοί, και ανθεκτικοί, και μορφωμένοι και εργατικοί και θετικοί και τόσα πολλά ακόμη. Είμαστε ΟΚ. Στην πραγματικότητα είμαστε παραπάνω από ΟΚ. Τα "σπάμε"! Αυτό το βίντεο είναι μια μικρή υπενθύμιση». ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
του ΔΗΜΗΤΡΗ Κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ*
Η δίωξη Γερμανών, που ήταν υπεύθυνοι για σκληρά αντίποινα και απάνθρωπα εγκλήματα απέναντι στον ελληνικό λαό κατά τη διάρκεια της Κατοχής, αποτελεί ένα από τα πιο δύσκολα κεφάλαια της ιστορίας της πρώτης μεταπολεμικής περιόδου. Οι ένοχοι, με ελάχιστες εξαιρέσεις, δεν τιμωρήθηκαν για τις πράξεις τους. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1950, έγινε σαφής η επιθυμία τόσο από τη, διάδοχο του Γ΄ Ράιχ, Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας όσο και από την Ελλάδα να ρυθμιστεί το ζήτημα των εγκληματιών πολέμου προς όφελος των διμερών σχέσεων. Οι δύο πλευρές, ωστόσο, διαφωνούσαν στον τρόπο. Η Αθήνα δεχόταν να παραπέμψει τις υποθέσεις στις γερμανικές αρχές με την προϋπόθεση ότι η γερμανική Δικαιοσύνη θα επιλαμβανόταν του θέματος. Από την πλευρά της η Βόννη προτιμούσε να κλείσει το ζήτημα οριστικά με πολιτική απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης, χωρίς δικαστικές διαδικασίες.
Το 1952 (με τον νόμο 2058) η ελληνική Δικαιοσύνη είχε ήδη στείλει περίπου διακόσιες σχετικές υποθέσεις στις γερμανικές αρχές για περαιτέρω δίωξη και της απέμεναν τότε ακόμα περίπου εξακόσιες υποθέσεις εγκληματιών πολέμου. Τον Δεκέμβριο του 1954 η Αθήνα πρότεινε να παραπέμψει ακόμα 250 υποθέσεις, όμως η Βόννη, που ήθελε να κλείσει το ζήτημα χωρίς δικές της ενέργειες, απέρριψε την πρόταση – με το επιχείρημα ότι η υλοποίηση της ελληνικής πρότασης όχι μόνο θα επιβάρυνε σημαντικά τη γερμανική Δικαιοσύνη, αλλά θα προκαλούσε και τη δημοσιότητα. Στις διμερείς διαπραγματεύσεις του Ιουνίου του 1956, η Γερμανία ζήτησε να αναβληθούν προσωρινά οι διώξεις κατά των εγκληματιών πολέμου από τις ελληνικές αρχές, προκειμένου να προετοιμαστεί η γερμανική Δικαιοσύνη για να ρυθμίσει το θέμα.
Σε ειδική εκδήλωση, που έγινε στο προεδρικό μέγαρο Κοτροτσένι στο Βουκουρέστι, στις 11.3.14, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Εβραϊκού Συνεδρίου EJC Μοσέ Κάντορ έλαβε την ύψιστη κρατική διάκριση της Ρουμανίας, τον «Μέγα Σταυρό του Εθνικού Τάγματος της Αξίας». Τον Μεγαλόσταυρο απένειμε στον κ. Κάντορ ο Πρόεδρος της Ρουμανίας Τράιαν Μπασέσκου, παρουσία Ρουμάνων αξιωματούχων, διπλωματών και προέδρων Εβραϊκών Κοινοτήτων από όλη την Ευρώπη. Στην εκδήλωση αυτή ο Ελληνικός Εβραϊσμός εκπροσωπήθηκε από τον πρόεδρο του ΚΙΣΕ κ. Βενιαμίν Αλμπάλα ο οποίος ήταν προσκεκλημένος του προέδρου του EJC.
Περισσότερα: ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΒΡΑΒΕΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ EJC ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΟΥΜΑΝΙΑ