Έκθεση για τα περιστατικά βανδαλισμού χώρων θρησκευτικής σημασίας στην Ελλάδα έδωσε στη δημοσιότητα χτες, 4.11.2016, το υπουργείο Παιδείας. Η έκθεση αφορά το 2015 και είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι μέσα σε έναν χρόνο σημειώθηκαν 147 επιθέσεις σε χώρους θρησκευτικού ενδιαφέροντος όλων των θρησκειών ως εξής: 138 αφορούν στον χριστιανισμό και συγκεκριμένα 137 στην Ορθόδοξη Εκκλησία και 1 στην Καθολική, 4 στον ιουδαϊσμό και 5 στον μουσουλμανισμό. Τα περισσότερα περιστατικά (σε ποσοστό 89%) σημειώθηκαν σε χώρους λατρείας, δηλαδή ναούς, το 10% σε νεκροταφεία και το 1% σε μνημεία του Ολοκαυτώματος.
Η καταγραφή τέτοιων φαινομένων γίνεται για πρώτη φορά στη χώρα μας από το τμήμα Θρησκευτικών Ελευθεριών και Διαθρησκευτικών Σχέσεων της Διεύθυνσης Θρησκευτικής Εκπαίδευσης της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας. Για τον σκοπό αυτό απαιτήθηκε να δημιουργηθεί εκ του μηδενός ένα δίκτυο καταγραφής στο οποίο συμμετέχουν οι περισσότερες θρησκευτικές κοινότητες της χώρας καθώς και υπηρεσίες άλλων υπουργείων. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά τονίζεται στην πολυσέλιδη αναφορά, η έκθεση για τα περιστατικά εις βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας στην Ελλάδα δεν επιδιώκει να λύσει προβλήματα, φιλοδοξεί, όμως, να περιγράψει την πραγματικότητα, διότι το πρώτο βήμα για την επίλυση ενός προβλήματος είναι η συνειδητοποίησή του. Οπως αναφέρει στον πρόλογο της έκθεσης ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης «στη συγκεκριμένη περίπτωση κατά την οποία δημοσιοποιούνται στοιχεία που αφορούν πράξεις οι οποίες στρέφονται κατά του Ιερού, η πολιτική απόφαση κοινοποίησής τους συνδέεται, εκτός από τον εκδημοκρατισμό της διαδικασίας λήψης αποφάσεων, τόσο με την ανάγκη ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης όσο και με την ανάγκη η δημόσια διοίκηση να αποκτήσει την αναγκαία τεχνογνωσία και κουλτούρα σύνταξης τέτοιου είδους εκθέσεων».
Ο κ. Φίλης υπογραμμίζει ότι «η θρησκευτική ελευθερία, ο αλληλοσεβασμός, ο διάλογος μεταξύ θρησκευτικών λειτουργών και η αλληλοκατανόηση αποτελούν θεμελιώδεις επιδιώξεις και προϋποθέσεις για την εμπέδωση της κοινωνικής ειρήνης και της εθνικής συνοχής. Και αυτόν ακριβώς τον στόχο οφείλει να υπηρετεί μία σύγχρονη πολιτική θρησκευμάτων».
Περισσότερα: ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ Γ.Γ. ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΒΑΝΔΑΛΙΣΜΟΥ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
Του Γιώργου Τσαντίκου και της Βαρβάρας Αγγέλη
Πριν από μερικές ημέρες βεβηλώθηκε με αγκυλωτούς σταυρούς η εβραϊκή συναγωγή στα Γιάννενα. Ήταν η κορύφωση μιας “κόντρας” που ξεκίνησε τον Αύγουστο, με αφορμή μια σειρά αντισημιτικών άρθρων που δημοσιεύτηκαν στον γιαννιώτικο Τύπο. Στην πόλη όπου 2.000 Εβραίοι χάθηκαν μέσα σε μια μέρα από τους ναζί, ο αντισημιτισμός έχει παρελθόν και, όπως φαίνεται, παρόν.
Στις 25 Μαρτίου του 1944, λίγους μόνο μήνες πριν από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σχεδόν ολόκληρη η γιαννιώτικη εβραϊκή κοινότητα, 1.850 άνδρες, γυναίκες και παιδιά, συγκεντρώνονται από τους ναζί στην πλατεία Μαβίλη, δίπλα από τη λίμνη Παμβώτιδα. Ανεβαίνουν σε 80 ανοιχτά φορτηγά με προορισμό το Άουσβιτς. Από εκεί γυρνούν ζωντανοί μόλις 163.
Μια ταλαιπωρημένη κοινότητα
Πίσω στην πατρίδα, αυτοί που γλίτωσαν ζουν ένα άλλο είδος βίας από τους ίδιους τους γείτονες και συμπολίτες τους, αφού βρίσκουν τις περιουσίες τους λεηλατημένες. Οι άνθρωποι αυτοί συνεχίζουν την ύπαρξή τους εντελώς μόνοι, χωρίς την κοινότητά τους που έχει χαθεί στα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, μέσα στη βασανιστική σιωπή της πόλης.
Μια σιωπή που αρχίζει να γίνεται επικίνδυνη με την άνοδο του εθνικισμού και των ακροδεξιών οργανώσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη τη δεκαετία του ’90. Το νεοναζιστικό μόρφωμα της Χρυσής Αυγής βρίσκει χώρο χάρη στο ιδεολόγημα της εθνικής “καθαρότητας” του ελληνικού έθνους. Η μαζική μετακίνηση Αλβανών στην Ελλάδα και τα περί Μακεδονίας είναι τα γεγονότα που τη βοηθούν εκείνη την περίοδο. Ο αντισημιτισμός, βασικότατο συστατικό του ρατσισμού, δεν θα μπορούσε να λείψει από την ατζέντα του μορφώματος αυτού κατά την “ενηλικίωσή” του.
Με την έλευση της νέας χιλιετίας, σε όλη τη χώρα καταγράφονται βεβηλώσεις εβραϊκών μνημείων, νεκροταφείων και λατρευτικών χώρων. Τα περιστατικά βρίσκονται στον φάκελο της δικογραφίας για τη Χρυσή Αυγή. Εκεί διαβάζει κανείς και για τις εκτεταμένες επιθέσεις στο εβραϊκό νεκροταφείο των Ιωαννίνων, αλλά και στη Συναγωγή από το 2002 έως το 2009. Στο πόρισμα που οδήγησε στην άρση της ασυλίας των βουλευτών της ΧΑ, τα περιστατικά των Ιωαννίνων στα ισραηλιτικά μνημεία καταλαμβάνουν τέσσερις σελίδες. Η σύνδεση με την δράση της ΧΑ είναι ορατή, χωρίς ωστόσο να έχει ποτέ ταυτοποιηθεί με πρόσωπα.
Βάνδαλοι ρατσιστές βεβήλωσαν με αγκυλωτούς σταυρούς τον εξωτερικό περιμετρικό τοίχο της ιστορικής Συναγωγής Ιωαννίνων που βρίσκεται μέσα στο Κάστρο. Οι βέβηλοι σχημάτισαν σβάστικες και σε σπίτια στη γύρω περιοχή.
Το Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος εκφράζει τον αποτροπιασμό του Ελληνικού Εβραϊσμού για την απεχθή πράξη και ζητά από τις αρμόδιες Aρχές να ενεργήσουν τόσο για τη σύλληψη των δραστών όσο και για την επαρκή φύλαξη της Συναγωγής, ώστε να περιοριστούν παρόμοια περιστατικά που αμαυρώνουν την εικόνα της πόλης των Ιωαννίνων.
Αθήνα, 12 Σεπτεμβρίου 2016
Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος
Περισσότερα: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΙΣΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΒΑΝΔΑΛΙΣΜΟ ΤΗΣ ΣΥΝΑΓΩΓΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Από την ιστοσελίδα VORIA.GR, 12.8.2016: Έπειτα από εισαγγελική εντολή η Ασφάλεια Θεσσαλονίκης διερευνά εάν τελέστηκε το αδίκημα της δημόσιας υποκίνησης σε ρατσιστική βία.
Προανάκριση προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τελέστηκε το αδίκημα της δημόσιας υποκίνησης σε ρατσιστική βία διενεργεί η Ασφάλεια Θεσσαλονίκης, έπειτα από σχετική εντολή του αρμόδιου εισαγγελέα.
Η εισαγγελική παραγγελία δόθηκε έπειτα από το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Voria.gr (εδώ) και τις καταγγελίες σωματείων και συνδικαλιστικών παρατάξεων στον ΟΑΣΘ, σε βάρος του προέδρου του Συνδικάτου Εργαζομένων Δημήτρη Τσερμενίδη τον οποίο κατήγγειλαν για πρωτοφανή αντισημιτική συμπεριφορά.
Σύμφωνα με τους καταγγέλλοντες, που ήταν η Ένωση Αστικών Λεωφορειούχων Θεσσαλονίκης «Ο Μέγας Αλέξανδρος» και η συνδικαλιστική παράταξη «Ανατροπή», ο κ. Τσερμενίδης στη διάρκεια της απολογιστικής ομιλίας του στη γενική συνέλευση των μελών του συνδικάτου η οποία είχε διεξαχθεί στις 24 Ιουνίου, στην αίθουσα "Αβραάμ Μπεναρόγια" του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, χρησιμοποίησε ιδιαιτέρως απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς τόσο κατά του ιδρυτού της Federation όσο και συλλήβδην κατά όλων των Εβραίων.