Η φωτογραφία που βοήθησε να οδηγηθεί ο Ναζί εγκληματίας ΄Αντολφ ΄Αιχμαν – ο εμπνευστής και πρωτεργάτης της «Τελικής Λύσης» του Χίτλερ, του Ολοκαυτώματος-στη Δικαιοσύνη αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά, μαζί με την ταυτότητα του άντρα που τον παρέδωσε. Η συμμετοχή του Γκέρχαρντ Κλάμερ στο να οδηγηθεί ο Άιχμαν στη Δικαιοσύνη αποκαλύφθηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα, 32 χρόνια μετά το θάνατό του, με τη σύμφωνη γνώμη της οικογένειάς του.
Ο επίμονος γεωλόγος
Μία φωτογραφία - που τραβήχτηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 - δείχνει τον Άντολφ Άιχμαν, που φαίνεται κυκλωμένος με κόκκινο χρώμα, να στέκεται δίπλα στον Γκέρχαρντ Κλάμερ, έναν Γερμανό νεαρό γεωλόγο που εργάστηκε στο πλευρό του διαβόητου Ναζί σε μια αργεντίνικη κατασκευαστική εταιρεία.
Ο Κλάμερ μετανάστευσε στην Αργεντινή στις αρχές της δεκαετίας του 1950 σε αναζήτηση εργασίας και άρχισε να δουλεύει στην κατασκευαστική εταιρεία Capri στην επαρχία Τουκουμάν, η οποία βρίσκεται στα βόρεια της χώρας. Λίγο αργότερα ο Άιχμαν εντάχθηκε στην ίδια εταιρεία, αποκαλώντας τον εαυτό του Ρικάρντο Κλέμεντ. Ο Κλάμερ ανακάλυψε κατάπληκτος την πραγματική ταυτότητα του συναδέλφου του και προσπάθησε να ενημερώσει τις Γερμανικές Αρχές. Η εταιρεία στην οποία εργαζόταν, άλλωστε, με αντικείμενο τον σχεδιασμό υδροηλεκτρικών σταθμών, απασχολούσε πολλούς Ναζί, σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό Der Spiegel. Όμως οι Γερμανικές Αρχές αγνόησαν το μήνυμά του, ήταν μάλιστα εκπληκτικό το γεγονός ότι δεν έλαβε ποτέ απάντηση!
Περισσότερα: Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΠΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕ ΣΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ ΤΟΝ «ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑ» ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ
Σε άρθρο της στα ΝΕΑ (31.7 – 1.8.2021), η ιστορικός και συγγραφέας Οντέτ Βαρών - Βασάρ αναφέρεται στην επιστολή του Στρατάρχη του Γ΄Ράιχ Χ. Γκαίρινγκ προς τον Ρ. Χάιντριχ, Διοικητή της Ανώτατης Υπηρεσίας Ασφάλειας της ναζιστικής Γερμανίας, με ημερομηνία 31 Ιουλίου 1941, με την οποία δίνεται η εντολή για την μεθόδευση της «τελικής λύσης του εβραϊκού ζητήματος». Η συγγραφέας αναλύει περιεκτικά την πρόοδο του ναζιστικού σχεδίου της «τελικής λύσης», από τις μαζικές εκτελέσεις των Ταγμάτων Εφόδου σε ομαδικούς τάφους, τις θανατώσεις με αέριο σε κλειστά φορτηγά, μέχρι την εξελιγμένη βιομηχανοποιημένη μέθοδο των θαλάμων αερίων – κρεματορίων του Άουσβιτς - Μπιρκενάου και των άλλων στρατοπέδων εξόντωσης. Διαβάστε εδώ το άρθρο.
Το Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος από τις αρχές του 2021 συμμετέχει στο ευρωπαϊκό έργο με τίτλο REC "HANNAH: cHallenging And debuNkiNg Antisemitic MytHs (HANNAH)" Για τις δραστηριότητες και τα επιμορφωτικά σεμινάρια που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο αυτού του ευρωπαϊκού έργου μπορείτε να ενημερώνεστε εδώ.
Το έργο #HANNAH στοχεύει στην προώθηση της εβραϊκής ιστορίας, στην ενίσχυση της μνήμης της Shoah και στην καταπολέμηση του αντισημιτισμού στη Γερμανία, την Ελλάδα, τη Σερβία και την Πολωνία, μέσω επιμορφωτικών δράσεων για την ανάπτυξη ικανοτήτων, ευαισθητοποίησης και συμβολής χάραξης συγκεκριμένων πολιτικών. Θυμίζουμε ότι το πρόγραμμα είναι διετές (2021-22) και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του προγράμματος Rights, Equality and Citizenship (2014-2020).
Εκτός από το ΕΜΕ, στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι παρακάτω εταίροι: Η JKPeV από τη Δρέσδη της Γερμανίας, το Εβραϊκό Μουσείο της Γαλικίας στην Κρακοβία της Πολωνίας, το CENTROPA από το Αμβούργο της Γερμανίας, την ReadLab από την Αθήνα και η Terraforming από το Νόβι Σαντ της Σερβίας. Μάθετε περισσότερα για το πρόγραμμα και τους εταίρους του στο πρώτο newsletter του προγράμματος που μόλις δημοσιεύτηκε, κάνοντας κλικ εδώ.
Πηγή, Newsletter EME, 28.7.2019
Η έκθεση «Δεν ξεχνάμε» στο Μουσείο Το Σταυροδρόμι των Πολιτισμών στο Ντουμπάι είναι η πρώτη μόνιμη έκθεση μνήμης για το Ολοκαύτωμα στον Αραβικό κόσμο. Παρουσιάζει μαρτυρίες ατόμων που επέζησαν από το Ολοκαύτωμα.
Ο ραβίνος στα ΗΑΕ Λέβι Ντούσμαν αναφέρει: «Υπάρχει μεγάλη αύξηση των Εβραίων στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Εβραίοι έρχονται εδώ από το Ισραήλ, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη. Καθώς η κοινότητά μας συνεχίζει να μεγαλώνει, είναι πολύ σημαντικό να βάλουμε τις βάσεις της. Είναι πολύ σημαντική η έκθεση μνήμης για το Ολοκαύτωμα σ’ αυτό το μουσείο. Είναι ένα μέρος που μπορούμε να φέρουμε τα παιδιά μας. Μπορούμε να φέρουμε σχολεία ή άλλες κοινότητες να δουν την ιστορία του εβραϊκού λαού και τι βίωσε στην Ευρώπη».
Πάνω από έξι εκατομμύρια Εβραίοι δολοφονήθηκαν από τους Ναζί ανάμεσα στο 1941-1945. Η έκθεση θέλει να αποτυπώσει τι έγινε κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος και να ευαισθητοποιήσει τις 200 και πλέον εθνότητες που ζουν στο Ντουμπάι.
Η έκθεση περιλαμβάνει και μια ενότητα που είναι αφιερωμένη σε Άραβες και Μουσουλμάνους που βοήθησαν στη σωτηρία Εβραίων: «Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Ήταν πολύ σημαντικό για μας, καθώς έχουμε και άλλες αίθουσες για την ανεκτικότητα και για τις άλλες τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες. Το είδαμε ως μια ενότητα που έπρεπε να συμπεριληφθεί στην έκθεση. Θέλαμε να δείξουμε την ελπίδα αλλά και τους ανθρώπους, μουσουλμάνους και κατοίκους της περιοχής που βοήθησαν να σωθούν άνθρωποι» εξηγεί η Γιαέλ Γκράφι, διευθύντρια του μουσείου κι επιμελήτρια της έκθεσης.
Ο ραβίνος Λέβι Ντούσμαν συμπληρώνει: «Εάν δείτε την ιστορία της περιοχής, Εβραίοι και Άραβες ζούσαν πάντα πολύ κοντά, όλοι μαζί. Εάν δείτε το Μαρόκο, την Τυνησία, τη Λιβύη, τη Συρία, τον Λίβανο, υπήρχαν μεγάλες, ισχυρές εβραϊκές κοινότητες».
Περισσότερα: ΜΙΑ ΜΟΝΙΜΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΣΤΑ ΗΝΩΜΕΝΑ ΑΡΑΒΙΚΑ ΕΜΙΡΑΤΑ
Μόλις κυκλοφόρησε το νέο τριπλό τεύχος (τχ. 150-151-152) του περιοδικού ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΘΕΜΑΤΑ το οποίο περιλαμβάνει εκτενές αφιέρωμα στο Ολοκαύτωμα με τίτλο «Η Μνήμη της SHOAH– 75 χρόνια μετά» το οποίο επιμελήθηκε η ιστορικός κα Οντέτ Βαρών – Βασάρ.
Στους παρακάτω συνδέσμους μπορείτε να δείτε αποσπάσματα των άρθρων που περιλαμβάνονται στο περιοδικό, καθώς και το πλήρες κείμενο της εισαγωγής της επιμελήτριας κας Οντέτ Βαρών – Βασάρ. Στο αφιέρωμα περιλαμβάνονται χαιρετισμός του Γερμανού πρέσβη δρα Ερνστ Ράιχελ, καθώς και οι παρακάτω μελέτες.
Οντέτ Βαρών – Βασάρ: Εισαγωγή της επιμελήτριας
Οντέτ Βαρών - Βασάρ: "Η ανάδυση και η συγκρότηση της Μνήμης της SHOAH στην Ελλάδα (1990 - 2020)"
Μίλτος Φραγκόπουλος: "Τέχνη και Ολοκαύτωμα"
Αριέλλα Ασερ: "Άουστερλιτς, η ανατομία ενός τραύματος και η κατασκευή της μνήμης"
Ιάσων Ξύγκης: "Shoah του Κλωντ Λανζμάν: Το πρόσωπο του Κακού"
Περισσότερα: ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ SHOAH