Με αφετηρία την οικογένεια του Ισαάκ Γιουσουρούμ, η οποία εγκαταστάθηκε στην περιοχή του Ψυρρή στα μέσα του 19ου αιώνα, η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Αναστασία Λουδάρου, για τους Εβραίους της Αθήνας, τις συνήθειες και τις παραδόσεις τους.
Στην καθομιλουμένη ως «γιουσουρούμ» περιγράφουμε αντικείμενα παλιά, μεταχειρισμένα, άνευ σημαντικής αξίας. Ενίοτε χρησιμοποιούμε τη λέξη αναφερόμενοι σε παλιατζίδικα ή υπαίθριες αγορές.
Όμως πόσοι πραγματικά γνωρίζουμε πως Γιουσουρούμ ήταν το επώνυμο ενός πολύτεκνου Εβραίου παλαιοπώλη, που λίγο μετά την Επανάσταση ξεκίνησε με ένα κατάστημα ρούχων στη γωνία Καραϊσκάκη και Ερμού;
Στο podcast ακούγεται το παραδοσιακό σεφαραδίτικο τραγούδι «Adio Kerida» που ερμηνεύει η Yasmin Levy.
Περισσότερα: PODCAST ΤΗΣ LIFO ΜΕ ΘΕΜΑ «Ο ΙΣΑΑΚ ΓΙΟΥΣΟΥΡΟΥΜ ΚΑΙ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟΙ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ»
Ο Δήμος Ξάνθης, το ΚΙΣΕ και το ΠΑΚΕΘΡΑ, σας προσκαλούν στην εκδήλωση αποκαλυπτηρίων του Μνημείου Ολοκαυτώματος που έχει ανεγερθεί στην Πλατεία Ελευθερίας της πόλης, στη μνήμη των 526 Εβραίων της Ξάνθης-θυμάτων του Ναζισμού.
Τα αποκαλυπτήρια του Μνημείου, που εντάσσονται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Ελληνικής Προεδρίας του IHRA, θα γίνουν την Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022, τηρώντας πάντα τις ισχύουσες διατάξεις της υγειονομικής προστασίας. Δείτε παρακάτω το αναλυτικό πρόγραμμα της εκδήλωσης. Δείτε εδώ την ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ.
Περισσότερα: ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΕΒΡΑΙΩΝ ΤΗΣ ΞΑΝΘΗΣ - Κυριακή, 20 Φεβρουαρίου 2022
Η ΕΡΤ ιχνηλατεί τη διαχρονική παρουσία της Εβραϊκής Κοινότητας Ιωαννίνων και παρουσιάζει το ντοκιμαντέρ «ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ», την Πέμπτη 27 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022 και ώρα 23.50 στην ΕΡΤ2.
Ο ρόλος της Εβραϊκής Κοινότητας Ιωαννίνων στην οικονομική, πολιτική, πολιτιστική και κοινωνική ζωή της πόλης από τα βυζαντινά χρόνια μέχρι σήμερα, οι προσδοκίες, οι διαψεύσεις , η συμμετοχή στα κοινά, τους πολέμους, την Εθνική Αντίσταση, ο εκτοπισμός από τους Ναζί, η σιωπή της μνήμης, η ανάδυσή της στη δημόσια σφαίρα και η σύγχρονη ρατσιστική απειλή είναι κάποια από τα επίμαχα ζητήματα που αγγίζει το ντοκιμαντέρ: «ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ».
Έρευνα και παρουσίαση: Παναγιώτης Τζόκας - Σκηνοθεσία: Μανώλης Παπανικήτας
Περισσότερα: ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΗΣ ΕΡΤ2 ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
25 ταινίες γύρω από την μεγαλύτερη θηριωδία του 20ού αιώνα στην αίθουσα Στούντιο
Είκοσι πέντε ταινίες σχετικές με το Ολοκαύτωμα των Εβραίων έχει προγραμματίσει για προβολή από την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου ως και την Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου η ιστορική αίθουσα Στούντιο στην Πλατεία Αμερικής. Την αφορμή δίνει η 27η Ιανουαρίου που έχει ανακηρυχθεί από τον Ο.Η.Ε. ως Διεθνής Ημέρα Μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος. Με την απελευθέρωση των αιχμαλώτων του στρατοπέδου συγκέντρωσης του Άουσβιτς στις 27 Ιανουαρίου 1945 από τον Κόκκινο Στρατό άρχισε ουσιαστικά η αποκάλυψη της ολότητας του πιο συστηματικού, μεθοδευμένου και μαζικού εγκλήματος που διαπράχθηκε στην σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας: του Ολοκαυτώματος των έξι εκατομμυρίων Εβραίων (καθώς και της εξόντωσης πεντακοσίων χιλιάδων Ρομά και Σίντι, αλλά και εκατοντάδων χιλιάδων ανάπηρων, ομοφυλόφιλων, σοσιαλιστών, αναρχικών, κομμουνιστών και άλλων επονομαζόμενων “αντικοινωνικών στοιχείων”).
Η σειρά «The Club», που προβάλλεται στο Netflix από τον Νοέμβριο του 2021, και προσθέτει συνεχώς νέα επεισόδια, εκπλήσσει με το θέμα της: αφορά την κοινότητα των Σεφαραδιτών Εβραίων που άνθησε στο Πέρα της Κωνσταντινούπολης, δίπλα στην ελληνική, και αφανίστηκε στα Σεπτεμβριανά του 1955.
Οι ισραηλινοί σκηνοθέτες πρόσφεραν πολλές μεγάλες επιτυχίες στο Netflix, τα τελευταία χρόνια, κυρίως με θέματα που αφορούσαν τις δυσκολίες των ορθόδοξων Εβραίων ασκενάζι. Τώρα, η νέα σειρά The Club αφορά μια τελείως διαφορετική εβραϊκή κοινότητα, τους Σεφαραδίτες Εβραίους (κατάγονταν από την Ιβηρική Χερσόνησο, από όπου είχαν εκδιωχθεί οι πρόγονοί τους, τον 15ο αιώνα).
To «The Club» εστιάζει πάνω σε μια σεφαραδίτικη οικογένεια της Κωνσταντινούπολης, στη δεκαετία του 1950 και για πρώτη φορά ανοίγει ένα παράθυρο ερμηνείας, ως σήμερα απαγορευμένο από το επίσημο τουρκικό κράτος και ξεχασμένο από τους νεότερους Τούρκους.
Περισσότερα: ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΣΕΙΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ