Προ ολίγων μόλις ημερών, διαβήκαμε μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο, τον Πρόεδρο της Ελληνικής Βουλής κ. Νίκο Βούτση και χιλιάδες προσκυνητές, την πύλη του Άουσβιτς, τιμώντας την μνήμη των 6.000.000 Εβραίων θυμάτων του Ολοκαυτώματος, μεταξύ των οποίων και 65.000 Ελλήνων Εβραίων. Με δέος και θλίψη.
Η επιγραφή «Arbeit macht frei», δηλαδή «η εργασία δημιουργεί ελευθερία», υποδεχόταν τους Εβραίους στην πύλη του στρατοπέδου συγκέντρωσης στο Άουσβιτς προκειμένου να οδηγηθούν λίγο αργότερα στο φρικτό θάνατο των κρεματορίων, και υπάρχει ακόμη εκεί…
Η χρήση αυτής της επιγραφής στο πλαίσιο της πολιτικής αντιπαράθεσης και του δημοσιογραφικού σχολιασμού, είναι απαράδεκτη γιατί υποβαθμίζει, υποτιμά και ευτελίζει ένα σύμβολο της φρίκης και της ναζιστικής βαρβαρότητας. Εκεί όπου χανόταν κάθε ίχνος ανθρωπιάς, εκεί όπου κυριαρχούσε η απανθρωπιά, ο βασανιστικός θάνατος. Εκεί όπου εκατομμύρια άνθρωποι θανατώθηκαν επειδή ήταν Εβραίοι ή «διαφορετικοί».
Στις 8 Μαΐου 2019 δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα the Athens Review of Books το ακόλουθο άρθρο του Ιακώβ Σιμπή με τίτλο «ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ: Η ιδιαιτερότητά του και οι μορφές του».
«Ένα ερώτημα που τίθεται συχνά στην έρευνα για τον σύγχρονο αντισημιτισμό είναι αν αποτελεί ιστορική εξέλιξη του αντιεβραϊκού μίσους των προηγούμενων γενεών ή αν πρόκειται για καινούργιο φαινόμενο.[1] Προσωπικά, θεωρώ τον αντισημιτισμό ως φαινόμενο που μεταλλάσσεται στη διάρκεια της Ιστορίας. Ωστόσο, οι αρχές του –το αντιεβραϊκό μίσος και η απόρριψη του Ιουδαϊσμού– εξακολουθούν να υφίστανται από την ελληνιστική εποχή μέχρι σήμερα.[2] Σφάλλουν, λοιπόν, όσοι προσπαθούν να διαχωρίσουν τον αντισημιτισμό σε ναζιστικό, αραβικό ή ρωσικό, ή τον μελετούν ερήμην της ιστορικής του βάσης. Υπάρχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στις εκφάνσεις του αντισημιτισμού σε κάθε κοινωνία, χώρα και εποχή. Παρ’ όλα αυτά, κάθε σχετική συζήτηση θα έπρεπε να αρχίζει με το θεμελιώδες ερώτημα: ποια είναι η φύση αυτού του φαινομένου, που διαρκεί πάνω από δυο χιλιάδες χρόνια, και που παρά τις όποιες διαφορές μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι ενιαίο;
Λίγα φαινόμενα στην Ιστορία έχουν να επιδείξουν τόσο μακρά διάρκεια. Πολλοί είναι οι λαοί και οι πολιτισμοί στο πλαίσιο των οποίων έζησαν και έδρασαν, σε διάφορες εποχές, οι Εβραίοι. Ανάμεσα σε αυτούς και στα έθνη που τους περιέβαλλαν αναπτύχθηκαν σχέσεις και δημιουργήθηκε μια διαρκής ένταση. Αυτή η ένταση δεν περιορίζεται σε μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο και δεν εξαντλείται σε αυτό που ονομάζεται «αντισημιτισμός». Ούτε οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στον σύγχρονο αντισημιτισμό και το παραδοσιακό αντιεβραϊκό μίσος είναι ικανοποιητικές για την κατανόησή τους.
Περισσότερα: ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ: Η ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ
Ειδικός Απεσταλμένος για την Καταπολέμηση του Αντισημιτισμού και την Προάσπιση της Μνήμης του Ολοκαυτώματος ορίσθηκε o ειδικός γραµµατέας Θρησκευτικής και Πολιτιστικής Διπλωµατίας του ΥΠΕΞ, δρ Ευστάθιος Λιανός Λιάντης.
Ο δρ Λιάντης, ο οποίος είναι επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Διεθνή Συµµαχία για τη Μνήµη του Ολοκαυτώµατος (IHRA), και ιδρυτικό µέλος του Μουσείου Ολοκαυτώµατος Ελλάδος, αναλαµβάνει τα νέα καθήκοντα µε απόφαση του υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Κατρούγκαλου, ο οποίος µε µια κίνηση υψηλού συμβολισμού όρισε για πρώτη φορά Ειδικό Απεσταλμένο για το ζήτημα του Αντισημιτισμού.
Έπειτα από την ανάθεση της ετήσιας προεδρίας της Διεθνούς Συµµαχίας για τη Μνήμη του Ολοκαυτώματος στην Ελλάδα για το έτος 2021, η χώρα εισέρχεται στον πυρήνα των κρατών των οποίων η άποψη, η θέση και οι αποφάσεις βαρύνουν ιδιαιτέρως αναφορικά µε τα ζητήµατα που χειρίζεται η Συµµαχία.
Περισσότερα: ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΥ
Κατά την αποκριάτικη παρέλαση που έγινε φέτος στο καρναβάλι της πόλης Ααλστ στο Βέλγιο συμμετείχε ανάρμοστο αντισημιτικό άρμα και το ΚΙΣΕ απέστειλε στον πρέσβη του Βελγίου στην Ελλάδα επιστολή διαμαρτυρίας.
Ο πρέσβης του Βελγίου στην Ελλάδα κ. Luc Liebaut απέστειλε στο ΚΙΣΕ την ακόλουθη απάντηση:
«Αναφερόμενος στην επιστολή σας της 6ης Μαρτίου 2019 που ορθά αναφέρεστε στο «ανάρμοστο αντισημιτικό άρμα στην φετινή παρέλαση του καρναβαλιού του Ααλστ» επισημαίνω τα εξής:
Επιτρέψτε μου να δηλώσω ότι οι Αρχές του Βελγίου αντέδρασαν άμεσα μόλις έγινε γνωστή η συμμετοχή άρματος στην παρέλαση για τον εορτασμού του καρναβαλιού στην πόλη Ααλστ του Βελγίου με καρικατούρα εβραίου. Τόσο οι Αρχές της χώρας, όσο και πολλοί πολίτες -εβραίοι και μη- σοκαρίστηκαν και εξοργίστηκαν με το θέμα αυτό. Κατατέθηκε προσφυγή μέσω του UNIA (Εθνικό Ινστιτούτου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Βελγίου), του ανεξάρτητου δημόσιου φορέα καταπολέμησης των διακρίσεων, ο οποίος προάγει τις ίσες ευκαιρίες για όλους. Κατά το πρώτο στάδιο, ο UNIA θα καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (τους εκπροσώπους των Αρχών του Βελγίου, της οργανωτικής επιτροπής του καρναβαλιού, τον οργανισμό του καρναβαλιού που σχεδίασε και έφτιαξε την καρικατούρα, κ.ά) για να συγκεντρώσει τα στοιχεία, να συζητήσει το θέμα, να αποδώσει τις ευθύνες που αναλογούν στον καθένα, και να αποφασίσει τα επόμενα βήματα.
Περισσότερα: ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΒΕΛΓΟΥ ΠΡΕΣΒΗ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΙΣΕ ΓΙΑ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΚΟ ΑΠΟΚΡΙΑΤΙΚΟ ΑΡΜΑ
Του Δημήτρη Δημητράκου
Ο αντισημιτισμός επανεμφανίζεται στις Δυτικές κοινωνίες. Είναι κάτι που είναι εξαιρετικά επώδυνο για τους Εβραίους ανάμεσά μας, αλλά και στο άκρο μειωτικό για τον πολιτισμό μας και απειλητικό για την ίδια τη δημοκρατία, τις στερεά εδραιωμένες - όπως μέχρι τώρα νομίζαμε- αρχές της ανοιχτής κοινωνίας.
Είναι γνωστή η ιδέα για τους Εβραίους που έχει ο χαρακτηριστικός αντισημίτης: είναι πονηροί, κρυψίνοες, φιλοχρήματοι, υπηρετούν σκοτεινά συμφέροντα, έχουν μεγάλη και αόρατη δύναμη στις τράπεζες και στα μέσα ενημέρωσης και κυρίως είναι διαφορετικοί και συγχρόνως όμοιοι με τους άλλους, γι’ αυτό και πιο επίφοβοι.
Αυτός είναι ο πρωτόγονος αντισημιτισμός που καλλιεργήθηκε στη Δύση και όπως είναι γνωστό τροφοδότησε τον ρατσισμό και τον εθνικισμό, που οδήγησαν στο Ολοκαύτωμα, δηλαδή, την εξολόθρευση εκατομμυρίων Εβραίων στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.