Από 14 – 16 Οκτωβρίου 2016 έγινε το Ε’ Συνέδριο Αλμυριώτικων Σπουδών, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αλμυρού, με διοργάνωση του Δήμου Αλμυρού και της Φιλάρχαιου Εταιρείας «Οθρυς». Μεταξύ των διακεκριμένων ομιλητών, στο συνέδριο συμμετείχε και ο πρόεδρος της Ι.Κ. Βόλου κ. Μαρσέλ Σολομών, ο οποίος παρουσίασε το θέμα: «Η παρουσία των Εβραίων στην ευρύτερη περιοχή των Φθιωτίδων Θηβών και της χερσαίας Μαγνησίας έως την ενσωμάτωσή της στο νεοελληνικό κράτος».
Διαβάστε ΕΔΩ την εμπεριστατωμένη εισήγηση του κ. Σολομών.
Στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 23.7.2016 στο ένθετο ΤΕΧΝΕΣ δημοσιεύτηκε το παρακάτω άρθρο “«Σαμπάτ Σαλόμ», στοχασμός και ανάπαυση” για τα έθιμα του Σαμπάτ.
Το μεγάλο τραπέζι για το γιορτινό Σαμπάτ ήταν στρωμένο από νωρίς στο Αγιολί Σεφαράντ. Η Ρετζίνα, που επιβλέπει τους κανόνες της εβραϊκής κουζίνας κόσερ, έριχνε μια τελευταία ματιά όταν άρχισαν να καταφθάνουν οι πρώτοι συνδαιτυμόνες, πεζή από τη συναγωγή μετά την προσευχή του Σαββάτου. Το πανέρι με τα παραδοσιακά ψωμάκια χαλότ (χαλά ενικός) ήταν σκεπασμένα με τον χρυσοκέντητο χαιρετισμό «Σαμπάτ Σαλόμ» (Σάββατο με ειρήνη) και οι κανάτες γεμάτες με νερό για την ευλογία στον Κύριο που «καθαγίασε με τα παραγγέλματά του και έδωσε την εντολή του καθαρισμού των χεριών».
Ο ραββίνος Ααρόν Ισραέλ της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης ζητούσε την κατανόησή μας για την αυστηρή τήρηση της εβραϊκής παράδοσης που θέλει το Σάββατο αποχή από πάσης φύσεως εργασία. Ακόμα και από τη φωτογράφηση! Αφήσαμε στην άκρη φωτογραφική μηχανή, στυλό, κινητά, και με ένα τσάι πιάσαμε τη συζήτηση για τους συμβολισμούς του τελετουργικού γεύματος πριν αφεθούμε στις γεύσεις της εβραϊκής κουζίνας, στις προσευχές και στα παραδοσιακά σεφαραδίτικα τραγούδια που συνοδεύουν κάθε εορταστικό γεύμα.
Το Σάββατο είναι ημέρα στοχασμού, αφιερωμένη στην ανάπαυση, στην οικογένεια, στο φαγητό. «Δεν εργαζόμαστε, δεν δημιουργούμε, δεν καταναλώνουμε ενέργεια. Δεν ψωνίζουμε, δεν ταξιδεύουμε, δεν οδηγούμε, δεν χρησιμοποιούμε μηχανήματα, τηλέφωνα, υπολογιστές. Δεν μιλάμε καν για δουλειές. Αποφεύγουμε ακόμη και την αναφορά της λέξης “χρήμα”. Κι αν παρεμπιπτόντως πέσει η κουβέντα μας σ’ αυτήν, την αντικαθιστούμε με άλλη. Για παράδειγμα, αν με ρωτήσεις πόσο αγόρασες την μπλούζα σου, θα σου απαντήσω 40 πορτοκάλια», έλεγε μεταξύ σοβαρού και αστείου ο ραββίνος-οικοδεσπότης του Σαμπάτ (κάθε Σάββατο) στον μοναδικό δημόσιο χώρο εστίασης που σερβίρει εβραϊκή κουζίνα στη Θεσσαλονίκη, καλύπτοντας το κενό της διατροφικής συνήθειας (κόσερ) χιλιάδων Eβραίων που επισκέπτονται τα τελευταία χρόνια την αποκαλούμενη «μητέρα του Ισραήλ».
Περισσότερα: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΘΙΜΩΝ ΤΟΥ ΣΑΜΠΑΤ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Η διατήρηση της ιστορικής μνήμης και των ιστορικών μνημείων είναι από τους βασικότερους σκοπούς του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου Ελλάδος και για το λόγο αυτό συνεργάζεται με διάφορους φορείς, προκειμένου να συντηρηθούν και να αναδειχθούν χώροι εβραϊκού ενδιαφέροντος ανά την Ελλάδα.
Από το 2015, το ΚΙΣΕ ξεκίνησε τη συνεργασία με το ΠΑΚΕΘΡΑ, με αφορμή την πρωτοβουλία του για τον ευπρεπισμό του εβραϊκού Νεκροταφείου Ξάνθης, μία δέσμευση που επί αρκετά χρόνια είχε επωμιστεί η Ισραηλιτική Κοινότητα Βόλου. Έτσι άρχισαν οι απαραίτητες εργασίες για την αποκατάσταση του χώρου, που βρίσκονται ήδη στο στάδιο της ολοκλήρωσης.
Στη σημαντική, αλλά και ουσιαστική αυτή δράση συνέβαλαν μέλη του Δ.Σ. του ΠΑΚΕΘΡΑ, καθώς και αρκετοί εθελοντές, ενώ από πλευράς ΚΙΣΕ τις συνεννοήσεις ανέλαβε ο αντιπρόεδρος κ. Μώρις Μαγρίζος. Γι' αυτή την αξιόλογη δράση το ΚΙΣΕ απέστειλε ευχαριστήριες επιστολές στον πρόεδρο του ΠΑΚΕΘΡΑ.
Με το αξιόλογο αυτό έργο διατηρείται ζωντανή η μνήμη της Εβραϊκής Κοινότητας Ξάνθης, που χάθηκε εξ ολοκλήρου κατά το Ολοκαύτωμα, και προβάλλεται ταυτόχρονα η πολιτισμική κληρονομιά της Ξάνθης.
Το έργο προβάλλεται και στις ιστοσελίδες του ΠΑΚΕΘΡΑ και του ΚΙΣΕ.
* Στην ιστοσελίδα του ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΡΑΚΗΣ αναρτήθηκε το παρακάτω άρθρο για την Ισραηλιτική Κοινότητα Ξάνθης και το εβραϊκό Νεκροταφείο.
Οι Ευρωπαϊκές ημέρες πολιτιστικής κληρονομιάς θεσπίστηκαν το 1991 από το Συμβούλιο της Ευρώπης και η χώρα μας συμμετέχει από το 1994. Σκοπός τους είναι η επαφή των Ευρωπαίων πολιτών με την πολιτιστική κληρονομιά και την αναζήτηση της συλλογικής μνήμης μέσα από την προβολή των ιδιαιτεροτήτων κάθε λαού. Στόχος είναι η επίσκεψη του κοινού σε έναν μνημείο ή χώρο που για διάφορους λόγους δεν είναι δυνατή η επίσκεψη σε αυτό τον υπόλοιπο χρόνο. Το διήμερο του Σεπτεμβρίου εκάστου έτους που χαρακτηρίζεται ως “Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς” είναι αφιερωμένο στα μνημεία και τη συντήρησή τους και επιδιώκεται η επαφή του κοινού με την πολιτιστική κληρονομιά και η ευαισθητοποίηση για τη διάσωσή της. Για τη διετία 2015-2016 το θέμα των Ευρωπαϊκών ημερών πολιτιστικής κληρονομιάς είναι “Βία και Ανεκτικότητα”.
Στη Χίο η Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου συμμετέχοντας στο θεσμό γνωρίζει στη τοπική κοινωνία την Εβραϊκή Συναγωγή, προβάλλοντας την ανεκτικότητα και την ειρηνική συνύπαρξη στη Χίο μεταξύ του ντόπιου Χριστιανικού πληθυσμού και των Ιουδαίων που εγκαταστάθηκαν στο νησί από τον 2ο αιώνα π. Χ και σταδιακά δημιούργησαν μια ακμαία κοινότητα που άρχισε να παρακμάζει από το 1881 που συνέβη ο καταστροφικός σεισμός και εξαφανίστηκε οριστικά τη δεκαετία του ’50. Στη πόλη της Χίου, στο Παλαιόκαστρο, όπου βρισκόταν το διοικητικό κέντρο της Χίου από τα Ελληνιστικά χρόνια, στη συνοικία της Αγίας Άννας Καπέλλας, εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια σωστικών ανασκαφών σε οικόπεδο ιδιώτη το έτος 2008 λείψανα δυο κτιρίων που χωρίζονταν από οδό.
Περισσότερα: ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ: Η ΕΒΡΑΪΚΗ ΣΥΝΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΧΙΟΥ