Το ΚΙΣΕ απέστειλε στις 21.7.2021 την παρακάτω συγχαρητήρια επιστολή στον ιατρό κ. Ηλία Πέσσαχ για την ανακήρυξή του σε Αναπληρωτή Καθηγητή Αιματολογίας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος:
«Αξιότιμε κ. Πέσσαχ,
Εκ μέρους του Ελληνικού Εβραϊσμού επιθυμούμε να σας εκφράσουμε τα θερμά μας συγχαρητήρια για την άξια ανακήρυξή σας σε αναπληρωτή Καθηγητή Αιματολογίας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος.
Γνωρίζουμε ότι περιβάλετε με ιδιαίτερη ευαισθησία όλους όσους χρειάζονται τις επιστημονικές σας γνώσεις και είμαστε βέβαιοι ότι την εξαιρετική κατάρτισή σας θα την μεταλαμπαδεύσετε και στους φοιτητές σας.
Περισσότερα: Ο ΗΛΙΑΣ ΠΕΣΣΑΧ ΑΝΑΚΗΡΥΧΘΗΚΕ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
Το μαρμάρινο αέτωμα (αρ. ευρ. Ρ 89) αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση επανάχρησης μνημείου, καθώς στις δύο όψεις του αποτυπώνει δύο διαφορετικές χρονικές στιγμές από την ιστορία της πόλης (ύστερος 2ος αι. μ.Χ. / δεύτερη χρήση 1667). Προέρχεται από το εβραϊκό νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης, όπου στην αρχαιότητα εκτεινόταν το ανατολικό νεκροταφείο της πόλης.
Στην κύρια όψη του απεικονίζονται δύο Ιχθυοκένταυροι που υψώνουν ανάμεσά τους μια κυκλική ασπίδα η οποία, όπως δείχνουν οι οπές στην περιφέρειά της, θα επενδυόταν πιθανότατα με μέταλλο. Οι Ιχθυοκένταυροι είναι μυθικές δαιμονικές μορφές με κορμό ανθρώπου, μπροστινά πόδια αλόγου και ουρά θαλάσσιου πλάσματος. Οι θαλάσσιοι δαίμονες αποτελούν ένα αρκετά συχνό μοτίβο στα ταφικά μνημεία των ρωμαϊκών χρόνων και συμβολικά συνόδευαν τον νεκρό στο χωρίς επιστροφή ταξίδι του στον άλλο κόσμο.
Το αέτωμα ήταν η επίστεψη ενός μικρού ταφικού ναΐσκου μέσα στον οποίο θα υπήρχαν αγάλματα ή προτομές και σίγουρα θα αποτελούσε μια εντυπωσιακή κατασκευή στον χώρο του νεκροταφείου της πόλης στα τελευταία χρόνια του 2ου αι. μ.Χ.
Περισσότερα: ΑEΤΩΜA AΠO ΤAΦΙΚO ΝAΪΣΚΟ ΜΕ ΜΕΤAΓΕΝEΣΤΕΡΗ ΕΒΡAΪΚΗ ΕΠΙΓΡAΦΗ ΣΤΗΝ ΠIΣΩ OΨΗ ΤΟΥ
Ακριβώς 90 χρόνια πριν, στις 30 Ιουνίου του 1931, η συνοικία Κάμπελ (στη σημερινή περιοχή του Βότση στην Καλαμαριά) μια εβραϊκή φτωχογειτονιά, μια παραγκούπολη όπου διέμεναν οικογένειες Εβραίων που μετακινήθηκαν εκεί μετά τη διάνοιξη της σημερινής οδού Σβώλου στο κέντρο, γίνεται στόχος πογκρόμ, από την αντικομμουνιστική εθνικιστική, αντισημιτική, φασιστική οργάνωση «Εθνική Ένωσις "Ελλάς"» - γνωστή και ως τρία Ε - και μετατρέπεται σε αποκαϊδια. Ήταν ένα είδος ματωμένου «προοίμιου» του ναζιστικού ζόφου που θα γνώριζε σε πολύ λίγα χρόνια αργότερα, ολόκληρη η Ευρώπη.
Σε αυτήν την «στρογγυλή» ιστορική επέτειο, η έρευνα του Μιχάλη Τρεμόπουλου, η οποία συγκεντρώθηκε στον τόμο υπό τον τίτλο «Τα τρία Ε (EEE) και ο εμπρησμός του Κάμπελ. Το πογκρόμ του 1931 στη Θεσσαλονίκη», (εκδ. Αντιγόνη, Θεσσαλονίκη 2018), ανανεώνει το ενδιαφέρον για μια όχι και τόσο φωτισμένη πλευρά από την ιστορική επιστήμη.
Με αφορμή τα παραπάνω λοιπόν, το Tvxs.gr συζήτησε με τον συγγραφέα του βιβλίου, τόσο για το ίδιο το πογκρόμ, όσο και για τον πολιτικό - κοινωνικό του «απόηχο» σήμερα.
Πώς γεννήθηκε αυτό το βιβλίο;
Κάνω εδώ και μια δεκαετία μια μελέτη για τις συνθήκες και τους όρους εμφάνισης και εξέλιξης στην Θεσσαλονίκη, μιας σκοτεινής πλευράς εθνικισμού, ρατσισμού, αντισημιτισμού, σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Μέσα από αυτή τη μελέτη ξεχώρισε η περίπτωση του εμπρησμού του Κάμπελ γιατί το υλικό που έβρισκα ήταν σημαντικό, αδημοσίευτο και ογκώδες. Γι' αυτό και το διαμόρφωσα σε ένα αυτόνομο βιβλίο, για την εμφάνιση του φασισμού σε ένα ευρωπαϊκό επίπεδο και στην Θεσσαλονίκη, καθώς και τις συνθήκες μέσα στις οποίες αναπτύχθηκε, κυρίως στα προσφυγικά στρώματα η οργάνωση αυτή, η οποία δεν ήταν μόνη, είχε πολλές άλλες δορυφορικές, συνεργαζόμενες οργανώσεις και η οποία έφτασε στην κορύφωσή της με τον εμπρησμό του Κάμπελ.
Περισσότερα: 90 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΜΠΡΗΣΜΟ ΤΟΥ ΚΑΜΠΕΛ: ΤΟ ΜΑΤΩΜΕΝΟ «ΠΡΟΟΙΜΙΟ» ΤΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ
Την Κυριακή 27.6.2021 συγκλήθηκε, στο Πνευματικό Κέντρο της Ι.Κ. Αθηνών, το 24ο Έκτακτο Συνέδριο Αντιπροσώπων των Ισραηλιτικών Κοινοτήτων Ελλάδος με θέμα την αλλαγή του καταστατικού του ΚΙΣΕ.
Οι εργασίες του Συνεδρίου έγιναν τηρώντας όλα τα απαραίτητα και προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα λόγω της πανδημίας, την επίβλεψη των οποίων είχε αναλάβει ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΚΙΣΕ Δρ. Μάνος Αλχανάτης.
Πριν από την έναρξη των εργασιών ο Ραββίνος Αθηνών Γκαμπριέλ Νεγρίν ανέπεμψε προσευχές και ευλογίες. Οι εργασίες ξεκίνησαν με χαιρετισμό του Προέδρου του ΚΙΣΕ Δαυίδ Σαλτιέλ, ο οποίος καλωσόρισε τους Συνέδρους και μίλησε για τη σημασία του Συνεδρίου. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Σαλτιέλ: «Το συνέδριό μας αυτό καλείται να αποφασίσει την αλλαγή του Καταστατικού του ΚΙΣΕ, προκειμένου να δώσει την ευκαιρία στα μέλη του Δ.Σ. να θητεύσουν για 8 θητείες (αντί 7 που προβλέπει το ισχύον καταστατικό), εκ των οποίων 4 θητείες στη θέση του Προέδρου του Δ.Σ. Τροποποιούνται δε και εκσυγχρονίζονται πρόσθετες διατάξεις και αποσαφηνίζονται άρθρα που στο παρελθόν προκαλούσαν πολλαπλές ερμηνείες.
Περισσότερα: 24ο ΕΚΤΑΚΤΟ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΩΝ Ι.Κ. ΕΛΛΑΔΟΣ
Με συμφωνία του ΚΙΣΕ και του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Αλκιβιάδη Στεφανή και την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού, αποφασίστηκε η τοποθέτηση αναθηματικής πλάκας στο Μπλοκ 15 του Στρατοπέδου Χαϊδαρίου για τους Εβραίους που φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν εκεί κατά την περίοδο της Κατοχής.
Το έργο ολοκληρώθηκε, μετά από πολύμηνη συνεργασία των συναρμόδιων φορέων, και στις 23.6.2021 η μαρμάρινη πλάκα τοποθετήθηκε στην είσοδο του Μπλοκ 15, δίπλα στην ήδη υπάρχουσα επιγραφή η οποία μνημονεύει τους αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης που μαρτύρησαν εκεί. Για την πραγματοποίηση της πλάκας, από πλευράς ΚΙΣΕ, ο Πρόεδρος Δαυίδ Σαλτιέλ, ο Α΄ Αντιπρόεδρος Μάνος Αλχανάτης, ο Γεν. Γραμματέας Βίκτωρ Ελιέζερ και ο Γεν. Ταμίας Δανιήλ Μπεναρδούτ είχαν άριστη συνεργασία με τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, το Αν. μέλος του Δ.Σ. Άρης Κωνσταντίνης ανέλαβε τη δημιουργία των μακετών της πλάκας και ο Αν. Γεν. Ταμίας Σάκης Λεών επέβλεψε την κατασκευή και την τοποθέτηση της πλάκας. Το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος παρείχε τα ιστορικά στοιχεία για τους Εβραίους στο Χαϊδάρι και το υλικό του σχετικού φακέλου τεκμηρίωσης που υποβλήθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού.
Περισσότερα: ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΝΑΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΛΑΚΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΣΤΟ ΜΠΛΟΚ 15 ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟΥ ΧΑΪΔΑΡΙΟΥ