Στις 22.6.2020, ο δήμαρχος Ιωαννίνων κ. Μωυσής Ελισάφ έδωσε την ακόλουθη συνέντευξη στην ιστοσελίδα in.gr. Το άρθρο επιμελήθηκε ο Χρήστος Ράπτης.
Τα Γιάννενα εδώ και μερικούς μήνες τα διοικεί ο Μωυσής Ελισάφ. Πανεπιστημιακός και καθηγητής παθολογίας στην ιατρική σχολή του Νομού. Η επαγγελματική του ιδιότητα φαίνεται να έπαιξε ρόλο στην απόφασή του να ασχοληθεί ενεργά με τα κοινά. Όταν έχεις ορκιστεί να βοηθάς τους ανθρώπους να γίνουν καλά, δεν μπορεί να μην ενδιαφέρεσαι να βελτιώσεις και την ζωή τους συνολικά.
Κάποιοι λένε άλλωστε πως όλα συνδέονται μεταξύ τους. Στη βάρδια του συνέβη η πανδημία και καλείτε εκτός της ιατρικής του εμπειρογνωμοσύνης να χαράξει και μια συνολική στρατηγική για τον δήμο, ώστε οι επιπτώσεις να είναι όσο πιο ανώδυνες γίνεται. Παραδέχεται πως η επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας δεν εξαρτώνται μόνο από τα χρήματα.
Περισσότερα: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΩΥΣΗ ΕΛΙΣΑΦ: Η ΥΓΕΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΓΑΘΟ
76 χρόνια μετά τα τραγικά γεγονότα του Ιουνίου του 1944 συνεχίζουμε να θυμόμαστε, αναφέρει σε δήλωσή του ο βουλευτής Αλέξανδρος Αυλωνίτης.
Αναλυτικά, αναφέρει τα εξής: «Τον Σεπτέμβριο του 1943 οι Γερμανοί κατέλαβαν την Κέρκυρα και παρά τη διαφαινόμενη τελική τους ήττα φόρτωσαν μεταξύ 11 και 15 Ιουνίου του 1944, με τη βοήθεια Ελλήνων συνεργατών τους, τα εννέα δέκατα των Κερκυραίων Εβραίων (δηλαδή περίπου 1.800 άνδρες, γυναίκες και παιδιά) σε τρία πλοία με σκοπό να τους εκτοπίσουν μέσω Πάτρας, Πειραιά και Αθήνας στο Άουσβιτς, όπου και οι περισσότεροι από αυτούς δολοφονήθηκαν ή πέθαναν από τις κακουχίες.
Λίγοι μόνο από αυτούς επέζησαν, συμπεριλαμβανομένων των κρατουμένων από το παράρτημα του στρατοπέδου συγκέντρωσης Hailfingen-Tailfingen. Οι περισσότεροι από αυτούς, ούτε καν 200 επιζώντες, επέστρεψαν στην Κέρκυρα μόνο για μικρό χρονικό διάστημα και μετοίκησαν στη συνέχεια, σε άλλες χώρες.
Περισσότερα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ ΓΙΑ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ: ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΧΝΑΜΕ
Το μπλογκ “The Librarians”, της Εθνικής Βιβλιοθήκης του Ισραήλ, που διασώζει πλούσιο και σπάνιο υλικό από την εβραϊκή διασπορά, με την ευκαιρία του Σαβουότ, δημοσίευσε αφιέρωμα στη λαογραφία και τα πατροπαράδοτα έθιμα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης για τη γιορτή του θερισμού και της παράδοσης του Νόμου.“Torah, Raki and Yogurt: Shavuot on the Aegean Sea – A Nostalgic celebration with the Jews of Saloniki”, του Zack Rothbart, 26.5.2020
Πηγή: Blog “The Librarians”, NLI, 26.5.2020
Το Σάββατο 16 Μαΐου 2020 απεβίωσε η Ρόζα Ασσέρ, η οποία υπήρξε «κρυμμένο παιδί» της Κατοχής, για να αποφύγει τον εκτοπισμό της στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξόντωσης.
O Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής, Μαργαρίτης Σχοινάς αποχαιρέτισε με τον δικό του τρόπο την Ρόζα Ασσέρ μέσω μιας δημοσίευσής του στο Twitter.
Το μήνυμα του Μαργαρίτη Σχοινά:«Ένα συγκινητικό, τελευταίο αντίο στη Ροζίνα Ασσέρ Πάρδο. Όλο και λιγότεροι εκείνοι που απομένουν να μοιράζονται προσωπικές μαρτυρίες της φρίκης του Ολοκαυτώματος. Χρέος όλων μας να διασφαλίσουμε ότι οι ιστορίες τους θα παραμείνουν πάντα ζωντανές, ανεξίτηλες στη συλλογική μνήμη».
Η Ρόζα Ασσέρ μεταπολεμικά ανέπτυξε πλούσια δράση καταγράφοντας, εκδίδοντας και εξιστορώντας τα βιώματά της, αγωνιζόμενη πάντα κατά της λήθης και της άρνησης του Ολοκαυτώματος με γνώμονα την παιδεία των επόμενων γενεών. Η Ρόζα Ασσέρ, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και υπήρξε υπόδειγμα εβραίας γυναίκας, συζύγου, μητέρας και γιαγιάς, με προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, ενώ πρωταγωνίστησε στην ίδρυση γυναικείων εβραϊκών οργανώσεων στις οποίες συμμετείχε ενεργά επί σειρά ετών.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΚΙΣΕ
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΟΥ ΕΜΕ
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ ΙΣΡΑΗΛΙΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Δελτίο Τύπου Ι.Κ. Θεσσαλονίκης, 18.5.2020: Η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης εκφράζει τη βαθύτατη θλίψη της για το θάνατο της Θεσσαλονικιάς επιζήσασας του Ολοκαυτώματος Ροζίνα Ασσέρ Πάρδο και απευθύνει τα ειλικρινή της συλλυπητήρια στους οικείους της.
Οι Εβραίοι της Ρόδου καταγράφονται το 1480 ως ένθερμοι υπερασπιστές της πόλης εναντίον των Τούρκων.
Ιστορική Αναδρομή
Η εγκατάσταση των Εβραίων στη Ρόδο, που αναφέρεται για πρώτη φορά στο βιβλίο των Μακκαβαίων τοποθετείται χρονικά στο 2ο αιώνα π.Χ.
Η Ρόδος έχει διατηρήσει, για πολλούς αιώνες, αναλλοίωτα τα στοιχεία της εβραϊκής παρουσίας. Στα στενά, αψιδωτά, πλακόστρωτα μεσαιωνικά δρομάκια της συνοικίας «Τζουδερία» διατηρούνται μέχρι σήμερα εβραϊκά σύμβολα. Τους Εβραίους της Ρόδου αναφέρει ο ιστορικός Ιώσηπος, τον 1ο μ.Χ. αιώνα. Μετέπειτα ιστορικά κείμενα επιβεβαιώνουν την παρουσία τους κατά τον 12ο μ.Χ. αιώνα. Ο Ραβίνος περιηγητής Βενιαμίν, από την Τουδέλα της Ισπανίας, επισκέφτηκε το νησί το 1116 και αναφέρει στο «Οδοιπορικό» ότι βρήκε εκεί 400 έως 500 Εβραίους. Ο αριθμός τους αυξήθηκε σημαντικά όταν σ΄ αυτούς προστέθηκαν, το 1280, Εβραίοι από την Αραγονία.
Ένας Ιταλός Ραβίνος περιηγητής, ο οποίος επισκέφτηκε τη Ρόδο το 1467, έγραψε σε γράμμα του, που διασώζεται στη Φλωρεντία «Ποτέ δεν ξαναείδα μία εβραϊκή Κοινότητα, όπου όλοι, από τον μεγαλύτερο ως και τον μικρότερο, είναι τόσο έξυπνοι….. έχουν μακριά μαλλιά και μοιάζουν με πρίγκιπες. Οι ηγέτες των Ιπποτών της Ρόδου επισκέπτονται τακτικά τα εβραϊκά σπίτια για να θαυμάσουν τις χειροτεχνίες των υπέροχων κεντημάτων.